2018 blev ett svart år i statistiken över antalet dödsolyckor i Sverige. 325 personer dog i trafiken under förra året vilket är en ökning med nästan 30 procent jämfört med året innan, enligt preliminära siffror från Trafikverket.
För Uppsala län är siffrorna än mörkare. Från 2017 till 2018 ökade antalet dödsolyckor i trafiken från fem till tio – en ökning med 100 procent.
Men just varför Uppsala har drabbats så hårt är svårt att svara på, menar Joanna Ljunggren, presskommunikatör vid Trafikverket.
– Det har varit ett mörkt år. Det är en utveckling som man behöver möta över hela landet.
Måndagens olycka där tre personer miste livet och en fjärde fördes till sjukhus inträffade längs väg 72 mellan Heby och Sala.
Är den här vägen särskilt olycksdrabbad?
– Nej, det är den inte. Men jag förstår att man ställer frågan när den här typen av olyckor sker. Som det ser ut just nu har man inte planerat några åtgärder på sträckan, men däremot är det inget som är skrivet i sten, säger Joanna Ljunggren.
Polisen har uppgett att man misstänker brott vid dödsolyckan, men vill inte gå in på exakt vad för brott det handlar om. Trafikverket startar nu en utredning för att ta reda på vad som gick snett vid den ödesdigra kollisionen i måndags – en rutinåtgärd vid svåra olyckor.
– Vi ska undersöka vad som hände, men vi ska också undersöka skicket på vägen och dess konstruktion för att se om det är något i infrastrukturen som kunnat bidra till olyckan.