Den långsiktiga infrastrukturplaneringen för både väg, järnväg, sjöfart och flyg ligger från och med april månad under Trafikverket. Både Banverket och Vägverket avvecklas. Sjöfartsverket blir kvar men kommer bara att ta hand om säkerheten och framkomligheten till sjöss. LFV ansvarar på motsvarande sätt för flygtrafikledningen.
Transportstyrelsen är den instans som utformar regler och kontrollerar hur de efterlevs. Det är till exempel hit man ska vända sig om man vill ansöka om körkortstillstånd (något som tidigare sköttes av länsstyrelserna).
Så kommer det att se ut framöver.
- Den stora fördelen är att vi kommer att samordna alla trafikslagen, säger Einar Schuch som är chef för region öst där Uppsala län ingår.
Det kan till exempel innebära att om man väljer att satsa mer på att föra över gods till sjöfart på en plats kanske man inte behöver satsa lika mycket på järnväg exempelvis. En samordning som också kan komma att märkas utåt.
- Att kommunikationen mellan parterna blir bra kan också komma resenärerna till godo. Så småningom borde vi till exempel kunna tala om hur det ser ut med framkomligheten på väg kontra järnväg. Om det är problem med tågen en viss dag kanske man kan välja att ta bilen i stället och tvärtom.
Kommer då det nya verket att bli bättre på att få tågen att gå i tid?
- Oavsett om det är Trafikverket eller Banverket som sköter verksamheten så kommer vi naturligtvis att göra en uppföljning för att vi inte ska hamna i samma situation som den här vintern igen, svarar Einar Schuch.
Region öst i nya Trafikverket innefattar förutom Uppsala län även Västmanland, Örebro, Södermanland och Östergötland. Regionkontoret ligger i Eskilstuna. Lokalkontor finns bland annat i Uppsala.