Trafiksyndare åtalas efter lagändring

En ändring i lagen gör att trafikpolisen inte längre kan skriva ordningsböter på plats för flera trafikbrott. I stället rapporteras ärendena vidare till åklagare som måste väcka åtal i ett många fall som tidigare legat på polisiär nivå.

Uppsala2009-06-23 20:17
Paragrafändringen i fordonsförordningen utfärdades den 29 april. En av effekterna blev att trafikpolisen inte längre kan utfärda ordningsbot på platsen för ett kontrollerat fordon som visar sig vara belagt med körförbud eller har olika typer av fordonsbrister - även om föraren direkt erkänner brott. Rikspolisstyrelsen gick ut med ett direktiv om detta till trafikenheterna i landet efter att ändringen trätt i kraft.
I stället skrivs nu en primärrapport till åklagare som måste väcka åtal i samtliga sådana inkomna ärenden. Tidigare har enbart de enstaka fall där bilisten bestridit brott gått vidare till tingsrätten.
- Möjligheten att utfärda strafföreläggande direkt vid kontroll har tillfälligt upphört. Vi saknar nya koder för att kunna göra det korrekt efter den här lagändringen. Men vi hoppas att det ska börja fungera någon gång i höst, säger Stig-Göran Gidlund på Rikspolisstyrelsens sektion för automatisk trafiksäkerhetskontroll (ATK).

För den enskilde trafiksyndaren betyder förändringen inte särskilt mycket i praktiken, även om straffbeskedet nu kommer i form av en tingsrättsdom i stället för en polisrapport. Förseelse mot fordonsförordningen är ett brott som alltid ger mindre penningböter, och har redan tidigare lett till att föraren hamnat i belastningsregistret.
- Det är inga personer som slipper undan böter på grund av det här. Det handlar om att beslutet tas på en annan nivå nu, så länge det här omständigheterna gäller, säger Stig-Göran Gidlund.
Däremot innebär de nya förhållandena ett merarbete för de ansvariga åklagarna, som fått ett stort antal mindre mål på sitt bord sedan paragrafändringen trädde i kraft.
- Det innebär förstås en större arbetsbelastning för oss. Vi har många mål att hantera till sommaren och hoppas att det kan bli en lösning så snart som möjligt, säger Lars A. Andersson, en av tre assistentåklagare som handlägger inkommande trafikmål på åklagarkammaren i Uppsala.

Direkt efter paragrafändringen fanns en osäkerhet om hur de nya målen skulle hanteras, vilket ledde till att ett större antal åtal samlades på hög innan de fördes vidare till tingsrätten.
- Men tanken är att vi skall beta av dem en efter en. Det handlar trots allt om snabbhanterade ärenden, säger assistentåklagare Karin Andersson.

Fredrik Johansson
fredrik.johansson@unt.se 018-478 15 82

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om