När Trafikverket gjorde budgeten för trafikplatsen som ska ansluta Rosersberg till E4 räknade man med att priset skulle bli ungefär 160 miljoner kronor. När anbuden på bygget kom in visade det sig att det inte skulle räcka, priset har nu stigit till dryga 200 miljoner kronor.
Fördyringen beror enligt Sigtuna kommuns kommunalråd Anders Johansson (S) på flera olika saker, som svåra markförhållanden och en dyrare flytt av Norrvattens vattenledning än vad man planerat för.
Men det handlar också om den högkonjunktur som råder.
– Materialet och arbetskraften har blivit dyrare. Byggkonjunkturen är en helt annan i dag än när man gjorde kalkylen, säger han.
När Trafikverket märkte att kostnaden för projektet steg så tittade verket på delar som kunde strykas. En sak man var beredd att offra var en gång- och cykelväg, med bro, vid trafikplatsen.
– Vi tycker att det var ett dåligt förslag, särskilt som vi byggt ut gång- och cykelvägen mellan Märsta och Rosersberg nyligen. Därför har vi accepterat att ta den kostanden, säger Anders Johansson.
Det betyder att Sigtuna kommun skjuter till ytterligare 10 miljoner kronor till trafikplatsbygget, utöver de 20 miljoner kronor som man planerat för.
Pengarna tas från kommunstyrelsens medel för oförutsedda kostnader.
Enligt Anders Johansson är kommunen inte nöjd med utvecklingen.
– Vi är naturligtvis väldigt kritiska och har framfört det med stor tydlighet till Trafikverket. Samtidigt är läget som det är när vi vägt det i vågskålen så tycker vi det är viktigt med en bra gång- och cykelförbindelse över trafikplatsen, säger Anders Johansson.
I kontraktet med Trafikverket står det att Sigtuna kommun får tillbaka pengarna om trafikplatsen inte är klar 2012.
– Vi vill sätta press på det här och det är ett sätt för oss att hålla tempot uppe i projektet. Vi har arbetat så länge med att få till stånd motorvägsavfarten, säger Anders Johansson.
Att ha en bra gång- och cykelväg över trafikplatsen är viktigt inte minst för att i framtiden kunna knyta ihop det gång- och cykelstråk som går mellan Sigtuna, Märsta och Rosersberg till det som går från Upplands-Väsby mot Stockholms stad. I dag finns ett glapp mellan Rosersberg och Löwenströmska sjukhuset, enligt Anders Johansson.
Oppositionsrådet Henrik Kelfve (M) är också kritisk mot Trafikverket för fördyrningen. Han vill också få tydligare besked om vad som ligger bakom prishöjningen.
– Samtidigt är investeringen enormt viktig för vår kommun, säger han.