— Av det skälet valde vi att reservera oss mot den delen av trafikplanen, och ville att de här delarna skulle lyftas ur, säger Niclas Malmberg, kommunalråd för miljöpartiet.
Även vänstern stod bakom reservationen i kommunstyrelsen. I UNT sade Niclas Malmberg härförleden att enigheten runt trafikplanen var stor.
— När det gäller att få bort trafiken runt innerstaden och göra gåfartszoner är enigheten stor. Men när det gäller Sydvästlänken och tunneln genom Stadsskogen tycker jag att det är konstigt att inte folkpartiet också markerat att de är emot. Det har de varit förut, säger Niclas Malmberg.
två övriga är Bergsbrunnalänken det största. Enligt idéerna ska den knyta ihop den nya stationen i Bergsbrunna med E 4 och gamla Stockholmsvägen.
Enligt Jan-Ove Jerrestål, kommunalråd, har folkpartiet inte ändrat åsikt om en sydvästlänk och en tunnel under Stadsskogen.
— Vi har inte backat. Men vi ser det här som en trafikplan främst för innerstaden, som sedan ska tas vidare i flera steg. Och alla borgerliga partier reserverar sig mot planen som helhet till förmån för sex egna konkreta förslag för innerstaden.
Reserverar ni er inte mot Sydvästlänken på grund av att ni vill att alliansen ska se enig ut?
— Det är ingen hemlighet att vi och moderaterna har olika uppfattningar i den här frågan. Men vi vill att trafikplanen ska tas upp i nästa översiktsplan och i den, liksom i den från 2002, ska vi kräva att det inte blir någon sydvästlänk, säger Jan-Ove Jerrestål.
I debatten om trafikplanen har det varit tyst om de tre framtida länkarna, kanske beroende på att ett eventuellt förverkligande ligger långt fram i tiden. Men i Bergsbrunna har röster nyligen höjts på UNT:s insändarsida till värn för naturområdena. Arne Nygren gläder sig åt reservationerna i kommunstyrelsen mot de framtida länkarna. Så om inte kommunfullmäktige stoppar Bergsbrunnalänken som drabbar Lunsenområdet "går vi mot en politisk skandal", skriver han.