Trafikplan klubbad - 30-gräns i Uppsala
Inom de flesta bostadsområden i Uppsala kommer 30 km/tim att bli högsta rekommenderade hastighet men det blir ändå lagligt att köra upp till 50 km/tim.
Enligt den trafikplan som kommunfullmäktige antog i går föreslås att 30 km/tim blir högsta rekommenderade hastighet i ett 40-tal bostadsområden. Bilisterna har då att rätta sig efter blå trafikskyltar. Så kallad blå-30 innebär dock att det är tillåtet att köra upp till 50 km/tim.
Röd-30 i undantagsfall
Bara i undantagsfall ska skyltar för så kallad röd-30 sättas upp, alltså de runda skyltarna med röd rand som innebär ett absolut förbud mot att köra fortare än 30 km/tim.
Röd-30 ska användas främst där det finns många oskyddade trafikanter, exempelvis vid skolor och äldreboenden.
Blå-30-skyltarna ska kompletteras med hastighetsdämpande åtgärder, som gupp, åtsnörpning av gatan med mera.
Trafikkommunalrådet Niclas Malmberg (mp) vill hellre se en allmän satsning på röd-30-skyltar.
— Det kostar tio gånger så mycket att införa blå-30 med hastighetsdämpande åtgärder som det skulle göra att sätta upp röd-30-skyltar. Dessutom tar det 15 år innan alla åtgärder för blå-30 är färdigbyggda.
"Överdrivet"
Hilde Klasson (s), ordförande i gatu- och trafiknämnden, säger att tidsperspektivet på 15 år är överdrivet. Hon förespråkar blå-30 bland annat med motiveringen att det är sämre med förbud än att uppmuntra ett positivt trafikbeteende.
— Dessutom hinner inte polisen kontrollera om trafikanterna följer en 30-gräns.
Hilde Klasson tror att det skulle kunna ta två, tre år att införa blå-30 med hastighetsdämpande åtgärder i de aktuella bostadsområdena.
För snart två år sedan beslöt gatu- och trafiknämnden att blå-30 skulle införas i bostadsområdena.
— Det är oacceptabelt att det gått så långsamt att genomföra detta, anser Hilde Klasson.
Ökad trygghet
I februari 2005 infördes tvingande 30-zoner i bostadsområden i hela Stockholm, dock utan att skyltarna kompletterades med hastighetsdämpande åtgärder. Preliminära siffror visar att antalet trafikolyckor minskat med cirka tio procent. Snitthastigheten har
sjunkit från 45 till 42 km/tim. 77 procent av Stockholmarna är positiva till den nya maxhastigheten och fler känner sig tryggare i trafiken.
Trots de positiva erfarenheterna från Stockholm anser inte Hilde Klasson att röd-30 är modellen.
— Det avgörande är inte färgen på skylten utan att trafikanterna ändrar sitt beteende.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!