Trafikplan fick nytt utseende

I kväll fick trafikplanen för Uppsala stad den borgerliga touch som den nya majoriteten eftersträvat.

Uppsala2007-02-26 21:38
I debatten som föregick beslutet förordade den borgerliga majoriteten fler parkeringsplatser i centrala Uppsala, att Bäverns gränd öppnas för trafik och att gatu- och trafiknämnden tillsammans med UL ska undersöka förutsättningar för en bussförbindelse mellan Bergsbrunna och stadens västra delar. Majoriteten vill även att "biltrafik beaktas mer likvärdigt med gångtrafiken" och att arbetet med lågfartsgator fortsätter.
- Vi vill ha ett levande centrum, men bilarna får inte ses så negativt, sade Cecilia Forss (m) som underströk vikten av skapa fler parkeringsplatser i centrum samt att öppna Bäverns gränd för att minska söktrafiken efter parkeringsplatser.
Hilde Klasson (s) ville veta på vilket sätt bilar är förfördelade i centrum.
- Jag tar gärna med dig på en åktur, svarade Cecilia Forss.
Ett svar som Hilde Klasson inte nöjde sig med.
- Vad står det att biltrafiken är förfördelad i Uppsala, vilka rön säger det?

Och något riktigt bra svar på den frågan fick hon inte.
Oppostitionen var nöjd med trafikplanens syn på gång- och biltrafik, "likvärdighetstanken", men var annars kritisk till förändringarna i övrigt.
Men även om trafikplanens nya utseende inte föll s, mp och v i smaken så tror Hilde Klasson på en samsyn i framtiden på trafik och klimatpåverkan.
- Förr eller senare får vi ta varandra i hand och arbeta tillsammans med planens inriktning, sade Hilde Klasson och syftade bland annat på vikten av att reducera utsläppet av växthusgaser.


Bakgrund
I februari 2003 påbörjades arbetet med en trafikplan för Uppsala stad, som utgår från översiktsplanen. Trafikplanen ska innehålla trafikpolitiska mål och riktlinjer och tar sikte på år 2020. I augusti förra året klubbades en trafikplan i kommunfullmäktige. Den dåvarande majoriteten, ledd av Lena Hartwig (s), prioriterade kollektivtrafik, cyklister och gångare före bilister i city. Ett uttryck för det var att parkeringshus skulle ersätta 100 kantstensparkeringar och att "gåfartsområden" skulle etableras i stadskärnan.
I slutdebatten, innan trafikplanen antogs förra året, deklarerade Gunnar Hedberg (m) att planen skulle revideras i händelse av en borgerlig seger i valet.
Så blev det också.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!