Trafikplan fick nytt utseende
I kväll fick trafikplanen för Uppsala stad den borgerliga touch som den nya majoriteten eftersträvat.
- Vi vill ha ett levande centrum, men bilarna får inte ses så negativt, sade Cecilia Forss (m) som underströk vikten av skapa fler parkeringsplatser i centrum samt att öppna Bäverns gränd för att minska söktrafiken efter parkeringsplatser.
Hilde Klasson (s) ville veta på vilket sätt bilar är förfördelade i centrum.
- Jag tar gärna med dig på en åktur, svarade Cecilia Forss.
Ett svar som Hilde Klasson inte nöjde sig med.
- Vad står det att biltrafiken är förfördelad i Uppsala, vilka rön säger det?
Och något riktigt bra svar på den frågan fick hon inte.
Oppostitionen var nöjd med trafikplanens syn på gång- och biltrafik, "likvärdighetstanken", men var annars kritisk till förändringarna i övrigt.
Men även om trafikplanens nya utseende inte föll s, mp och v i smaken så tror Hilde Klasson på en samsyn i framtiden på trafik och klimatpåverkan.
- Förr eller senare får vi ta varandra i hand och arbeta tillsammans med planens inriktning, sade Hilde Klasson och syftade bland annat på vikten av att reducera utsläppet av växthusgaser.
Bakgrund
I februari 2003 påbörjades arbetet med en trafikplan för Uppsala stad, som utgår från översiktsplanen. Trafikplanen ska innehålla trafikpolitiska mål och riktlinjer och tar sikte på år 2020. I augusti förra året klubbades en trafikplan i kommunfullmäktige. Den dåvarande majoriteten, ledd av Lena Hartwig (s), prioriterade kollektivtrafik, cyklister och gångare före bilister i city. Ett uttryck för det var att parkeringshus skulle ersätta 100 kantstensparkeringar och att "gåfartsområden" skulle etableras i stadskärnan.
I slutdebatten, innan trafikplanen antogs förra året, deklarerade Gunnar Hedberg (m) att planen skulle revideras i händelse av en borgerlig seger i valet.
Så blev det också.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!