Trafikhinder till hjälp och förtret
Två filer som blir en före rondellen och höga växter som skymmer sikten. För bilister kan trafikmiljön upplevas som hindrande, vilket den också ska vara ibland. Gatu- och trafik-kontoret sätter säkerheten högst, men får inte alltid som de önskar.
Där Svartbäcksgatan korsar Sköldungagatan smalnar vägen av och blir ett körfält. Dubbla körfält är farligt vid övergångsställen.
Foto: Rolf Hamilton
Men vad är vitsen med att plantera höga växter i mitten?
- Jag var skeptisk till det först men har ändrat uppfattning, säger Sven Ekman, trafikplanerare på gatu- och trafikkontoret i Uppsala.
- Skymd sikt får bilisterna att sakta in, förklarar han.
Men så skymd som sikten är vid cirkulationsplatsen där Bärby-leden möter Svartbäcksgatan är inte bra. Där står ett stort stenfundament alldeles intill rondellen och försvårar sikten i sidled.
- Där har estetiken gått före säkerheten, konstaterar Sven Ekman.
Rondeller blir allt vanligare. Jörgen Larsson, utredare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, förklarar varför.
- Generellt är cirkulationsplatser mycket säkrare än andra korsningar. Hastigheten blir automatiskt lägre och kollisioner blir inte vinkelräta, vilket minskar risken för personskador, säger han.
Han får medhåll från Mats Östman som är biträdande chef på polisens trafikavdelning i Uppsala län.
- Plåtskadorna blir fler, men de allvarliga olyckorna minskar. Moderna bilar klarar dessa krockar.
Att vägen smalnar av före en rondell tycker Sven Ekman på gatu- och trafikkontoret är en bra lösning. Antalet krockar mellan bilar minskar då och oskyddade trafikanter går säkrare när bilar inte skymmer varandra.
- Vi jobbar kontinuerligt med fyrfältsgatorna, men de måste bedömas från fall till fall. Tycho Hedéns väg har till exempel för mycket trafik för att kunna smalnas av.
Väggupp är enligt Sven Ekman det effektivaste sättet att få ner farten på 30-vägar. Men sedan busschaufförer klagat på att de får ont i ryggen av att köra över guppen har dessa i många fall ersatts av andra hinder, bland annat en sorts vägkudde mitt i körfältet som bussarna kan grensla.
Andra hinder är avsmalnade vägfält och så kallade chikaner. De senare tvingar trafikanterna att köra slalom och sänker inte farten nämnvärt.
- Det finns många avvägningar och bedömningar av motstridiga mål och uppfattningar. Gatu- och trafikkontoret kan bara göra sådant som har en hyfsad acceptans från politiker och allmänhet, säger Sven Ekman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!