Det kan man utläsa i TomTom Traffic Index, som varje år sammanställer trafikläget i 387 städer i 55 länder. I Sverige har man mätt trafiken i våra fyra största städer och av dem går det långsammast i Uppsala.
Är "jumboplatsen" för Uppsala ett problem?
– Nej, det tycker jag inte. Att det tar längre tid här än i andra städer beror på flera saker. Hastighetsbegränsningar till exempel, säger Ingrid Lembke von Schéele, enhetschef för Trafikplanering och mobilitet på Uppsala kommun.
Så bilköer är inte problemet?
– I rusningstid kanske man får vänta två slottider vid ett trafikljus men det är sällan vi har stillastående köer. En viss köproblematik finns på Österleden, det är vi medvetna om. Men det stora problemet är att bilen används till korta resor där man i många fall kan cykla eller åka kollektivt i stället.
Att uppmuntra folk att lämna bilen hemma är ett arbete som ska genomsyra kommunens samhällsplaneringsarbete. Ett mål är att det ska vara bilfritt runt skolor.
– Föräldrar gör inte sina barn en tjänst genom att skjutsa dem till skolan – tvärtom, menar Ingrid Lembke von Schéele. Att få barn att röra sig mer är svårt, men vi måste försöka.
Den som avskyr bilköer ska särskilt undvika att åka genom Uppsala tisdagar mellan 16.00 och 17.00. Då tar det drygt 20 minuter att åka tio kilometer. Vill man däremot utmana sitt tålamod kan man åka milen i Londontrafiken en torsdag mellan 17.00 och 18.00. Det tar i snitt 47 minuter.