– Jag cyklar här dagligen och det är otroligt mycket bilar som fortfarande kör förbi här. Det är konstigt att de inte har ändrat i ljussignalen, säger Jonna Albrecht, en av cyklisterna som står och väntar vid rödljuset på Islandsbron.
Fortfarande, en dryg vecka efter att Tullgarnsbron öppnades igen, trotsar en ström av bilar förbudet att köra över Islandsbron. Det är dessutom längre gröntid för bilarna, som inte får köra, än det är för de bussar och cyklar som fortfarande får åka över Islandsbron. När UNT mäter tiden i trafiksignalen är det grönt tre gånger så länge för bilarna som för cyklarna i korsningen.
Även om trafiken minskat efter att Tullgarnsbron öppnade är det fortfarande en strid ström av bilar som kör över bron. När UNT är på plats är det påfallande många som trotsar förbudet att köra på den del av Bäverns gränd som endast är öppen för boende, kollektivtrafik och taxi.
Söderifrån på Östra Ågatan har kommunen ställt ut en rad med däckhinder tillsammans med en förbudsskylt. Så det är svårt att skylla på att man som bilist inte sett skyltarna.
Sampo Hinnemo, trafikplanerare på Uppsala kommun, säger att trafiksignalerna vid Islandsbron kommer att programmeras om.
– Vi gör åtgärder etappvis och ska programmera om signalen, förhoppningsvis under veckan, säger han.
Enligt kommunen finns det dock skäl att det blir grönt för bilarna i korsningen, trots att de inte får köra här.
– Vi har kommit fram till att man behöver kunna svänga höger in på Bäverns gränd om man kommer söderifrån och har verksamhet i någon av fastigheterna där, säger Sampo Hinnemo.
Det kan synas som en enklare väg fram till fastigheterna på Bäverns gränd att bilar kör rakt fram, antingen från Svandammen eller från stationshållet. Men det skulle bli svårare att få ihop med trafikreglerna när det är bussgata på Munkgatan längs Svandammen, enligt Henrik Ljungman, projektledare på kommunen.
– Vi har bedömt att det blir en enklare reglering på det här sättet, säger Henrik Ljungman, projektledare på kommunen.
När trafiksignalerna har programmerats om kommer kollektivtrafik samt cyklister och gående att prioriteras högre i korsningen. Det kommer att bli korta gröntider, på max 10 sekunder, när det kommer bilar söderifrån, vilka då får grönt med högerpil. Trafiksignalerna i korsningen kommer också att vara helt fordonsstyrda. Kommer det ingen trafik så är det rött från alla håll.
– Men det händer i princip aldrig under dagtid, säger Sampo Hinnemo.
Korsande cyklar får grönt i 20 sekunder, vilket kan förlängas något om det också kommer en bil, eftersom korsande cyklar kommer att ha grönt samtidigt som bilarna som svänger in på Bäverns gränd. Bussarna får grönt i upp till 24 sekunder om det kommer flera bussar i rad.
Kommer det att bli slingor i cykelbanan så att gröntiden kan förlängas även för cyklarna?
– För det behöver vi göra grundligare analyser av trafikflödena. Man vill inte att signalen ska aktiveras av någon som ska åt ett annat håll. Men det är något vi får titta på mer djupgående framöver. Just nu är vi försiktiga med investeringar eftersom korsningen ändå kommer att byggas om i samband med spårvägsprojektet, säger Sampo Hinnemo.
Att kommunen inte bygger om korsningen med ett fysiskt stopp som hindrar trafiken beror också på att man vill ha flexibilitet att kunna leda om busstrafiken på Östra Ågatan vid behov.