Trafiken flyter fint under nya E 4: s första viadukt
Bilisterna är nöjda och trafiken flyter bättre vid Fullerö norr om Uppsala. Det kan konstateras en vecka efter att den nya dragningen av väg 290, Vattholmavägen, öppnades. Det här är den första viadukten för nya E 4 som tas i bruk.
I en vecka har trafikanterna på väg 290 kört den nya sträckningen under blivande motorvägen.
Foto: Jörgen Hagelqvist
— Och än bättre blir det för Storvretaborna och alla bilister från Vattholma, Skyttorp och Österbybruk när nya E 4-påfarten blir klar om tre år, säger vägverkets projektledare Owe Ekman.
"Rondellen blev bra"
—Anslutningen till Storvreta på 290 har varit problemfylld och en lösning har varit på tapeten i många år. Just lösningen med rondellen blev bra, mycket lyckad.
Också nya vägen mot Fullerö - den gamla bestod av en lång sträcka med omkörningsförbud - har fått ett lyft genom en rakare väg den dryga kilometern från rondellen fram till blivande motorvägspåfarten.
När trafiken på Fulleröavsnittet på väg 290 släpptes på för en vecka sedan var 290 den första vägen som togs i bruk som går under kommande motorvägen. Första vägen över motorvägen blev dock klar tidigare, Fasma i Björklinge. Nästa överfart på nya E 4 som blir klar är över Almungevägen, 282:an, strax
sydost Uppsala.
Cykelöverfart i plan
Alla trafikanter välkomnar dock inte vägverkets trafiklösning vid Fullerö backe. Det gäller cyklisterna. Tvåhjulingarna har tidigare varit bortskämda med en vägtunnel under 290 vid Storvreta. Numera tvingas de korsa länsvägen i samma plan som bilisterna. Inte minst på insändarplats i UNT har oron för en försämrad cykeltrafik framförts med krav på att bygga en vägtunnel.
Överfarten ser i dag något knixig ut vid den första anblicken, men korsandet har förlöpt väl. Efter första veckan har inga klagomål framförts till vägverket.
— Vi är ännu inte klara med cykelöverfarten där viss asfaltering och skyltar återstår liksom förstås målning av linjer, säger Owe Ekman.
— Jag anser att trafiksäkerheten redan i dag är fullgod på platsen. Och när E 4 invigs hösten 2007 blir den än bättre då 80 till 90 procent av biltrafiken kommer att minska förbi Fullerö och välja E 4. Cyklisterna kan då som nu utan några som helst problem cykla in mot Uppsala, där dock samma korsningsproblem, om man tycker så, kommer att finnas i Gamla Uppsala, säger Owe Ekman.
I övrigt noteras att motorvägsbygget går efter planerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!