Traditionell krans är bästa gravprydnaden
Snart infaller en av blombranschens större säljhelger: allhelgonahelgen. De gravkransar som läggs ner på svenska kyrkogårdar får allt fler exotiska inslag. Men de traditionella kransarna säljs fortfarande mest.
De traditionella kransarna av gran- eller tallris säljer fortfarande mest.
Foto:
Hos Blomsterlandet finns ett stort utbud gravkransar, från de traditionella med granris, mossa och kottar till mer trendiga varianter.
Kransarna tillverkas i Göteborg, berättar trädgårdsmästare Maria Hedman.
- Fram till för bara några år sedan fanns inte så stor variation gravprydnader inför allhelgona. Men nu ser man mer och mer exotiska inslag och starka färger i gravkransarna, säger hon, och visar det allra senaste: larexkransar med blanka, röda, uppstickande blad.
- Larex är storbladig lager som färgats och konserverats.
Även om kunderna är nyfikna på de moderna kransarna med sina fröställningar och starka kontrastfärger och kan titta både länge och väl, så väljer flertalet till slut oftast ändå en traditionell gravkrans.
- Kanske beror det på att man inte riktigt vågar sig på det nya. Allhelgonahelgen är så starkt förknippad med traditioner, säger Maria Hedman.
Däremot har det under senare år blivit mer och mer populärt med liggande arrangemang på gravarna. Även stående gravprydnader kommer starkt, enligt Maria Hedman.
Bellis Blomsterhandel ligger bara ett stenkast från Uppsala gamla kyrkogård. Också här är erfarenheten att folk tenderar att tänka i gamla banor kring allhelgonahelgen.
- Det har inte hänt mycket, utan är närmast stiltje. Gravsmyckningen känns fortfarande väldigt traditionell med sina kransar och buketter. Många av våra kunder är dessutom äldre, och bryter inte gärna gamla seder, säger florist Annika Arvidsson.
Men en nykomling verkar ha vunnit aceptans: den elektriska gravlyktan.
- De elektriska gravljusen som går på batterier är mycket omtyckta. De lyser i minst tre månader och är särskilt populära bland kunder som kommer från andra delar av landet för att göra ett besök här på kyrkogården, säger Annika Arvidsson.
Även om allhelgonahelgen innebär ökad försäljning är den ändå inte en av branschens allra största säljhelger, uppger Magnus Noord, vd för Euroflorist i Sverige.
- Det är oerhört svårt att räkna på det, eftersom vi säljer och förmedlar så mycket via internet, men allhelgonahelgen går inte att jämföra med andra stora "blomhelger". Vi ser heller ingen generell ökning över åren av intäkterna, säger Magnus Noord.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!