Förberedelserna inför den nya spårvägen på Dag Hammarskjölds har tagit fart och nu pågår en omläggning av ledningar. Träden längs vägen är borta och ytan är nu asfalterad.
– Spårvagnarna kommer att rulla 2029, säger Sofie Rosell, enhetschef för projektledning anläggning på Uppsala kommun.
Nästa steg är att lägga kantsten för att markera gatans olika delar.
– Det gör vi för att det ska bli tydligt vart man ska cykla och gå.
Enligt Sofie Rosell kommer vägen att se ut så tills 2026. Först då kommer spårvägen att anläggas.
Isak Ståhlbrandt går på gymnasiet i närheten av Dag Hammarskjölds väg, och han är negativ till det arbete som nu är på gång:
– Pengarna hade man kunnat lägga på gratis busstrafik i stället.
Vid en av universitetets byggnader kommer ett gäng studenter gående. De är positiva till bygget men vet inte om de kommer att bo kvar när spårvägen är klar.
– Det känns spännande. Men vi cyklar nog mest dit vi ska, säger Anders Gilbert Johansson.
– Det är mycket ljud. Men man får stå ut, säger Lisa Rydelius som bor i området.
Huvudprojektledaren för Uppsalas spårväg, Camilla Hanke Sönnerqvist, har tidigare sagt till UNT att bygget kommer att innebära en viss problematik för bilister.
Men det är inte bara bilister som verkar få problem.
– Det är jobbigt och stressigt att cykla på vägen. Under morgonen höll jag på att bli påkörd, säger Madeleine som önskar att skyltningen skulle vara tydligare på vägen.
Sofie Rosell kommenterar Madeleines dramatiska händelse:
– Det låter otäckt. Så vill vi inte ha det. Jag ska ta med mig det och så ska vi se om vi kan skylta en alternativ cykelväg.
Sofie Rosell betonar att bilister och cyklister måste ta ansvar för trafiksäkerheten. Och hon rekommenderar även de som kan att ta en annan väg under tiden som bygget är igång.
I närheten av förberedelserna möter UNT Adina Taheri. Hon hoppas på att UL-kortet kommer att fungera även på spårvagnarna.
– Det är mycket som är dyrt som student. Det skulle vara mer värt att köpa månadsbiljetten då.