Toakris i Stadsträdgården: "Det är kö hela dagarna"

Trots alternativ är det på kaféet Gula Villa parkbesökare föredrar att göra sitt toabesök. I sju års tid har ägarna lyft att det finns en toakris i Stadsträdgården, men än har inte situationen ändrats.

Kaféet Gula Villan får ta emot Stadsparkens alla toanödiga besökare.

Kaféet Gula Villan får ta emot Stadsparkens alla toanödiga besökare.

Foto: Moa Dahlén

Uppsala2023-05-25 11:00

På kaféet Gula Villan i Stadsträdgården är det inte bara kaffesugna besökare som nyttjar toaletten. För sju år sedan tog ägarna Kent Wennman och Jimmy Bergwall över huset och skrev på ett upphandlingsavtal som inkluderade kravet om att tillhörande toalett ska kunna nyttjas av den som vill.

– Det kan vara 15 personer i kö och då är det kontinuerligt under fem timmar. Det är folk som har sjukhusbesök, det är turister, barnfamiljer och pensionärer. Det är högt tryck, säger Jimmy Bergwall.

undefined
Jimmy Bergwall och Kent Wennman, ägare av kaféet Gula Villan, har länge varit frustrerade över att kommunen inte förbättrar situationen för kissnödiga besökare.

Bakom Parksnäckan intill Studenternas finns fler offentliga toaletter. Det står även en vid lekparken som i nuläget är bommad med skylten "avstängd under vintersäsong". Trots alternativ är det just kaféets toalett som flockas på somrarna.

– Vi har haft jättemånga kunder som kommit hit för att nyttja toaletten men sett att det är kö och då frågat oss om det finns fler. Vi har då hänvisat besökarna till de andra men då säger de: nej de toaletterna kan man inte gå på, de är så skitiga, säger Kent Wennman.

undefined
Städning och kostnaden av toapapper, handdukar och tvål står kaféet för.

Att deras toalett är en offentlig sådan är inte det som frustrerar ägarna. Antalet, det bristande underhållet och dålig skyltning leder till att Gula Villan får ta emot parkens alla toanödiga besökare. Att de alternativ som finns inte fungerar, är det som frustrerar de två.

– När man kommer till en stadspark förutsätter man att det ska finnas toaletter i närheten till där man hänger. Alternativt att det finns information om vart man kan ta sig. Det blir långa köer här och det är inte kul för våra betalande kunder. Ofta är vi snälla, framförallt om det är akut för ett barn, då släpper vi in dem på personaltoan och det ska vi ju egentligen inte göra. Men man har inte hjärta att säga nej.

undefined
"Det är svårt att ta reda på vem man ska kontakta. Jag har aldrig fått något konkret svar på varför det inte fungerar. Man hänvisar också till Parksnäckans toaletter som under åren inte har fungerat", säger Jimmy Bergwall.

Huset hyr de av kommunen och i flera års tid har ägarna lyft problemet i förhoppning om att förbättra situationen. Det är trots allt Gula Villan som står för toapapper, tvål och städning. Framförallt vill de minska kön och lösa toakrisen för besökarna, men de har aldrig fått något svar.

– Innan pandemin fanns det en toalett som skulle vara permanent, som jag förstod det. Den blev förstörd på något sätt och sedan dess har det varit jätteproblem här i parken. Det året ringde jag tio samtal till kommunen, och fick använda mig av ganska hårda ord, och då kom det i alla fall två bajamajor. Men annars har det varit noll svar, säger Jimmy Bergwall.

undefined
Rafael Waters, ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, har bett förvaltningen att titta på hur kommunen ska kunna ersätta de offentliga toaletterna, men har inte fått svar än.

Ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden Rafael Waters skriver till UNT: "Det är vi som hyr ut Gula Villan och förvaltarens bild är att kontakten är god. Däremot är vi medvetna om att många väljer den toaletten i stället för de allmänna toaletter som finns väldigt nära vid cykelvårdsstationen. Vi planerar att förbättra skyltningen till de allmänna toaletterna och förhoppningsvis ska det råda bot på detta."

undefined
Så här ser det ut inne på en av toaletterna. "Det är inte konstigt att man väljer att gå till oss för den städar vi kontinuerligt", säger Jimmy Bergwall.

Ägarna, som tidigare har drivit Parksnäckan, menar att det inte är ett nytt problem. Nu har Kent Wennman tröttnat på problemet och planerar att skicka in ett förslag till kommunen.

– Jag tänkte i alla fall försöka. Den bästa lösningen vore att bygga ut vår toalettavdelning till huset. Det kommer troligtvis även bli den billigaste lösningen. Tre till fyra till, varav en handikappanpassad, och att man har en entreprenör som städar dagligen. Jag tror det hade varit en smidig lösning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!