Tjuvar betalade notan med hans kort

Plånboken blev stulen. Innan Ahmed Hamdouchi hunnit spärra bankkortet hade tjuvarna ätit dyrt på restaurang utan att behöva visa legitimation.

Ahmed Hamdouchi

Ahmed Hamdouchi

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2013-04-03 15:12

Ahmed Hamdouchi satt och fikade på Centralstationen i Uppsala när hans plånbok blev stulen.
–Jag fattar inte hur det gick till, säger han.

Det var en onsdag, den 13 mars. När han gjort upptäckten hade tjuvarna redan hunnit gå på restaurang och betalat med hans kort. Hos banken fick Ahmed Hamdouchi se var tjuvarna ätit och för hur mycket pengar. Då ringde han restaurangen och frågade hur det gått till.
–Hon jag pratade med mindes killarna för att de ätit för så mycket pengar, 2 000 kronor. Hon erkände att de fått betala med kortet utan legitimation eller kod. De hade sagt att de glömt id-kortet, berättar han.

Han är upprörd över att restaurangen lät männen betala utan legitimation. När UNT ringer upp restaurangchefen säger hon att de alltid frågar efter legitimation och signatur, men att det i sällsynta fall händer att legitimation saknas och då får kunden betala ändå.
–Hur ska vi annars lösa det? Vi vill ha betalt, säger hon.

Clemens Wantschura är ansvarig för betalfrågor på Visita, besöksnäringens branschorganisation. Han kallar den här händelsen ett olycksfall i arbetet och betonar att restaurangen inte har något att tjäna på att inte kolla legitimation.
–Du och jag som gäster hålls skadelösa om det är en felaktig transaktion. Det är restaurangen som får ta smällen när banken återför transaktionen. Dessutom får restaurangen betala en reklamationsavgift, berättar han.

Restaurangerna ska fråga efter legitimation, men det är inte ovanligt att restauranggäster betalar med kort utan att legitimera sig.
–Det är klart att det inte är klokt, men det är extremt ovanligt att det här händer. Jag har precis haft förhandlingar med banken som sa att reklamationer är extremt sällsynta. Om man stjäl ett kort är det sista man gör att använda det på restaurang. De flesta tar ut pengar eller köper kapitalvaror som de kan kränga. Det här var klantiga tjuvar, om kortet varit spärrat hade restaurangen kunnat ringa polisen, säger Clemens Wantschura.

Ahmed Hamdouchi ska få tillbaka pengarna för tjuvarnas restaurangbesök. I allmänhet är bankerna generösa med att ersätta sina kunder om de inte varit uppenbart klantiga och till exempel skrivit pinkoden på kortet.
–Det är inte självklart att få ersättning, det beror på om man bedöms ha varit grovt ovarsam, säger Bertil Ellvén, säkerhetschef på Swedbank.

Han råder personer som förlorat sitt kontokort att omedelbart spärra kortet och anmäla förlusten till banken och polisen. Ett tips är att lägga in bankens spärrnummer i mobiltelefonen.

Fakta

Om du förlorar kortet

Spärra kortet. Anmäl förlusten fortast möjligt till banken och polisen.

Din bank utreder hur du blivit av med bankkortet och bedömer om du ska få ersättning eller inte. Den som inte är nöjd med beslutet kan kontakta bankens kundombudsman och gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden.

Självrisken är 1 200 kronor. Resten står banken för om du inte varit grovt oaktsam. Då finns ett tak på 12 000 kronor. Om du hanterat kortet särskilt klandervärt kan du få stå för hela beloppet. Särskilt klandervärt kan till exempel vara att lämna ett kort lättillgängligt och obevakat under lång tid på en badstrand med mycket folk, i ett omklädningsrum eller i en garderob på en restaurang.

Källa: Swedbank och Nordea

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om