Tittarna väljer smalare program
Schlager, schlager, Kalle Anka och "På spåret". Där har ni vad som lockade flest tittare till tv-apparaterna under 2007. Men den stora trenden är att allt färre ser på de breda programmen.
Ja! Vi var med i årets mest sedda tv-program, jublar The Ark. Melodifestivalen är en av få stora underhållningssatsningar som håller stilen och behåller de höga tittarsiffrorna.
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Det börjar märkas på tv-tittandet och syns tydligt i sammanställningen över det gångna årets mest sedda tv-program. Tv-publiken har lärt sig att hitta program även bortom de tre stora kanalerna - SVT 1, SVT 2 och TV 4. Dessutom konkurrerar tv-kanalerna med You Tube och liknande internetfenomen om uppmärksamheten.
Som en följd av det ser allt färre de breda underhållningsprogrammen i de stora kanalerna. För bara några år sedan hade stora helgsatsningar nästan alltid över två miljoner, ibland tre miljoner, tv-tittare. Men nu är det bara Melodifestivalen, Kalle Anka på julafton och i viss mån "På spåret" som behåller den riktigt stora publiken. Melodifestivalens sex sändningar och finalen i schlager-EM finns bland de åtta mest sedda programmen under 2007-
Men storsatsningar som "Så ska det låta" och "Saltön" i SVT har tappat mer än en miljon tittare på bara några år, och de omtalade nöjessatsningarna "Let's dance" och "Idol" i TV 4 lockar bara i undantagsfall mer än två miljoner tv-tittare.
TV 4 har dock haft höga och stabila siffror för ovan nämnda flaggskepp, men också för "Bonde söker fru" och överraskningen "Talang 2007" på försommaren.
Med ett mellanår utan vare sig ett stort fotbollsmästerskap eller OS hamnade sporten långt ner på årslistan. Bara damernas slalom vid VM i Åre kom med på listan över de 20 mest sedda programmen.
Hos de något mindre kanalerna har bland annat Kanal 5 med sina mått mätt haft stora framgångar för sina amerikanska dramaserier, som "CSI", "Grey's anatomy" och "Desperate housewives", medan TV 3 nått en allt större publik för nysatsningar med dokusåpainriktade program som "Lyxfällan", "Ensam mamma söker" och "Grannfejden". Lustigt nog tvingades TV 3 satsa "svenskt" sedan man gått miste om flera utländska dramasatsningar och det blev en lyckträff för kanalen.
Förlorarna, då? Jo, det var ett mörkt år för svensk dramaproduktion. Storsatsningar som "Upp till kamp" i SVT och "Labyrint" i TV 4 misslyckades båda under hösten med att nå den stora publiken.
FAKTA/ Årets 20 mest sedda tv-program
1. Melodifestivalen - finalen (SVT 1, 10/3) 3 975 000
2. "Kalle Anka och hans vänner önskar God jul" (SVT 1, 24/12) 3 490 000
3. Schlager-EM - finalen (SVT 1, 12/5) 3 425 000
4. Melodifestivalen - deltävling 2 (SVT 1, 10/2) 3 210 000
5. Melodifestivalen - deltävling 3 (SVT 1, 17/2) 3 175 000
6. Melodifestivalen - deltävling 4 (SVT 1, 24/2) 3 145 000
7. Melodifestivalen - Andra chansen (SVT 1, 3/3) 3 040 000
8. Melodifestivalen - deltävling 1 (SVT 1, 3/2) 2 990 000
9. "På spåret" (SVT 1, 20/1) 2 475 000
10. "På spåret" (SVT 1, 27/1) 2 410 000
11. "På spåret" (SVT 1, 21/12) 2 410 000
12. Svenska idrottsgalan (SVT 1, 15/1) 2 405 000
13. "På spåret" (SVT 1, 13/1) 2 390 000
14. "Saltön" (SVT 1, 29/1) 2 385 000
15. "Playa del sol" (SVT 1, 21/1) 2 360 000
16. "Saltön" (SVT 1, 19/2) 2 330 000
17. "Saltön" (SVT 1, 5/2) 2 295 000
18. "Allsång på Skansen" (SVT 1, 26/6) 2 265 000
19. "På spåret" (SVT 1, 14/12) 2 260 000
20. Alpina VM: damernas slalom (SVT 1, 16/2) 2 230 000
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!