Titta in på nya Ikea
Sveriges näst största Ikeavaruhus slår upp portarna 1 april i Uppsala. UNT har fått en första titt på arbetet bakom jättebygget.
- Det känns förstås jättekul, vi kommer att kunna utöka sortimentet med 3 000 artiklar och vi räknar med att vi kommer att få fler kunder i det nya varuhuset, säger Ikea Uppsalas chef Freddy Johansson.
Det blir också det första varuhuset i Sverige som står på pelare, med plats för parkeringar under. Med 600 p-platser under tak och ytterligare cirka 1 500 runt varuhuset är det uppenbart att Ikea räknar med en ökad tillströmning av kunder. Den nya Ikearestaurangen på översta planet kommer att bli Uppsalas största med plats för 550 personer och panoramafönster mot norr. Det är en rejäl utökning mot dagens 170 sittplatser.
Innerväggar har kommit på plats i delar av byggnaden, men varorna lyser med sin frånvaro. Det är gigantiska ytor som öppnar sig för besökaren. Det krävdes 80 lastbilar för att köra hit butiksinredningen och 14 långtradare för inredningen till den nya stora självplocklagret.
Byggnaden är helt självförsörjande på värme och kyla genom bergvärme. 100 hål, 170 meter djupa, borrades förra året och klarar av att hålla byggnaden på rätt temperatur.
Under rundvisningen går vi vilse inte bara en gång. Entréplanet ligger en våning ovanför markplanet och den snitslade banan för kunderna ska börja på översta våningsplanet. Inte konstigt att man blir snurrig. Ytorna för självplocklagret i två plan och för den så kallade saluhallen är enorma, vita och än så länge tomma. Det är inte utan att man får horisontell svindel i lokalerna.
- Den största skillnaden blir förstås att varuhuset går i tre plan i stället för ett plan, det är modernare byggt och smartare än vårt nuvarande varuhus, säger Freddy Johansson.
För Ikea har hösten varit besvärlig - lågkonjunkturen och finansoron påverkade sällanköpshandeln kraftigt. Freddy Johansson säger att antalet kunder har varit relativt oförändrat, däremot köper kunderna inte för lika mycket pengar.
- Människor har blivit försiktigare. Vi har märkt av oron, vi hade större förhoppningar på försäljningen under hösten.
Med det nya varuhuset i Uppsala hoppas man kunna "avlasta andra varuhus" i Stockholm och Västerås. Det är Ikeaspråk för att vässa konkurrensen.
Är det inte dålig tajming att öppna ett nytt stort varuhus mitt i en lågkonjunktur?
- Nej, det tycker jag inte. Det nuvarande varuhuset är för litet. Folk får inte plats i restaurangen och det är alldeles för trångt inne butiksutrymmena. Vi räknar med att utöka besöken, men det är svårt att sia om hur mycket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!