Uppsalaföretaget Scout Park har lanserat en mobilapp där man kan tipsa om felparkerade bilar. På en parkering vid Studentvägen visar grundaren Erik Englund hur det går till. Han hittar direkt en bil som saknar synligt p-tillstånd i rutan. Möjligen kan det vara ett tillstånd som ligger upp och ner, men det går inte att avgöra.
Ett tips går i väg till parkeringsbolaget och en halvtimme senare har han fått 100 kronor swishat till sitt konto.
– I det här fallet var jag lite osäker, eftersom jag inte visste om det var ett p-tillstånd som låg upp och ner. Men det är alltid parkeringsvakten som avgör. Det kan ta lite olika lång tid, beroende på hur långt bort p-vakterna är. Men pengarna kommer automatiskt när p-boten skrivs ut, säger Erik Englund.
Hur ser du på risken att man skapar ett angiverisamhälle?
– Det ser jag inte som ett problem. Den enda konsekvensen är att de som inte sköter sig inte längre kommer undan. Dessutom gör man en insats för att samhället ska fungera. Om en bil står i vägen för räddningstjänsten är det många som drabbas.
Hittills är det bara företaget Parkia som anslutit sig till tjänsten. Men det har ändå delats ut tipspengar för 1 000 tips om felparkerade bilar.
– Efter årsskiftet höjdes p-böterna i Uppsala. Då höjde även vi beloppet och betalar 100 kronor för varje tips som leder till en utfärdad parkeringsanmärkning. Det är ett bättre sätt att tjäna pengar än att samla pantburkar, säger Erik Englund.
Enligt Erik Englund är det, efter att SVT uppmärksammade hans app, flera parkeringsföretag som visat intresse för tjänsten. Bland annat ska ett kommunalt parkeringsbolag "i en större kommun" vara intresserad av att ansluta sig.
Det kommunala parkeringsbolaget Uppsala Parkering är dock inte intresserade.
– Vi hade ett möte med dem för ett tag sedan. Men kom fram till att det inte är en metod vi vill jobba med. Det uppmuntrar till ett betalt angiverisystem och det är inget vi vill stå bakom, säger Lennart Johansson, vd för Uppsala Parkering.
Kan det inte vara ett sätt att få tips om bilar som står trafikfarligt så att ni kan vara snabbare på plats?
– Vi tar gärna emot tips från allmänheten. Men om vi ska ge allmänheten betalt för att tipsa om andra, där blir det fel.
Ulf Bellås, ägare till Parkia, tycker dock att tjänsten fungerar bra, även om bolaget nu måste dela med sig av intäkterna.
– Det är ingen hemlighet att vårt företag lever på de kontrollavgifter vi får in. Fastighetsägarna betalar inte för våra tjänster. Nu behöver vi inte leta utan kan åka ut på riktiga mål. I vissa fall resulterar det inte i en lapp, ibland kan bilen ha flyttats. Men det innebär ändå att vi kan jobba effektivare, säger han.
Hur ser du på risken att ni blir för nitiska med att utfärda kontrollavgifter för att få intäkter?
– Våra parkeringsvakter har inte krav på sig att komma in med ett visst antal p-böter. Vi åker runt i ett område och skriver på det som är fel. Men i programmet vi använder är det inlagt hur länge vi måste vänta, och det går inte att skriva ut en p-bot innan den tiden har gått, säger Ulf Bellås.
Han säger också att de som annars ringer till bolaget för att tipsa om felparkerade bilar är rädda för att bolaget ska skvallra att de har ringt.
– Det här är fortfarande en känslig fråga. Men den här appen är helt anonym. Vi vet inte vem som tipsat, säger Ulf Bellås.