Tio grundskolor i Uppsala deltar i försöket
Drygt tio grundskolor i Uppsala kommun deltar i försöket med timplanelös undervisning. Utvecklingen i Uppsala stämmer väl med den positiva bild som timplanedelegationen skissar i sitt delbetänkande.
— Det ser naturligtvis olika ut på olika skolor. Men framför allt bland lärare för elever i de äldre åldrarna har det här satt i gång en väldigt bra diskussion om målet och innehållet i undervisningen, säger Karin Stacksteg.
En timplanelös skola ska inte innebära slutet för den traditionella, lärarledda undervisningen
— Samlärandet är oerhört viktigt, och det får inte bli slagsida åt elevens enskilda arbete i stället. Och antalet timmar i skolan blir ju inte färre.
Det som den timplanelösa skolan handlar om är en fokusering på målen.
— I dag kan det vara lätt att gömma sig bakom timplanen och glömma målen, säger Karin Stacksteg.
Tiden en kritisk punkt
Däremot kan en effekt bli att man får tackla problem i ämnen som man själv inte är utbildad i. Är man språklärare måste man ändå hjälpa elever som för tillfället har valt att jobba med matte.
— Det kräver god kollegial handledning, vilket i sin tur kräver tid och ett gott samarbete inom arbetslaget, säger Karin Stacksteg.
Just tiden är en kritisk punkt. Den tid som krävs för lärarna finns inte i dag, menar Karin Stacksteg.
— För detta krävs mycket ämnesövergripande diskussioner om innehållet i undervisningen och om vart man ska sträva. Den tiden finns inte i dag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!