Tio år av MYS i Sigtuna

Lördagen bjöd på soligt väder när ett 15-tal gamla träbåtar för tionde året kom till Sigtuna Möte, höstmarknaden i 1912 års anda. Båtentusiaster lockades till Sigtuna hamn där båtarna samlades.

Uppsala2014-02-18 16:57

Veteranbåtar. – Det fanns en tid när sådana träbåtar eldades upp för att de inte längre var moderna. Men vår förening såg till att dessa veteranbåtar kommer att finnas kvar för kommande generationer, säger Bo Bergström, som grundade Motor Yacht Society, MYS, 1971.
MYS är en ideell förening vars syfte är att främja intresset för att bevara gamla maskindrivna nöjes­båtar. Den har cirka 330 medlemmar.
Enligt Bo Bergström är varje träbåt unik. Oftast byggdes träbåtar på beställning, anpassad till ägaren. Förr var det endast överklassen – gamla entreprenörer – som hade råd att köpa dem.
– Men jag köpte min första segelbåt när jag var 13, säger Bo Bergström.

Och då köpte din pappa den åt dig?
– Nej, jag jobbade som brevbärare på min fritid och sparade 500 kronor för att köpa den.
Nu samlar Bo Bergström på större båtar. En av dem är den gamla damen M/S Jungfruhamn, från 1882.
Det är en mysig stämning inne i ångbåten M/S Arona från 1904. Bo Bergström, tillsammans med föreningens skattmästare Gunnar Haglund och dennes fru Kerstin Haglund samt andra gäster firar med ost, bröd och punsch.
De berättar att på kvällen blir det en större samling på båten, då det blir musik och underhållning för medlemmarna.

Damen klarar 60
Arona är en stor dam, 26 meter lång, och är klassad för 60 passagerare. Så den klarar ett större antal gäster, berättar ägarna Gunnar och Kerstin Haglund.
Punschen står Sigtuna båtklubb för varje år, berättar de. Det var Sigtuna båtklubb som för tio år sedan bjöd in MYS till Sigtuna Möte. Sedan dess har Sigtunaresan blivit en tradition för MYS. I år gör MYS entré i åldersordning. Den äldsta båten, Jungfruhamn, följd av Arona, leder de andra.
Medan den lilla gruppen i Arona dricker sin punsch berättar Aronas ägare Gunnar Haglund om att den gamla damen byggdes för punschkungen Edvard Cederlund Junior i Stockholm 1904.
Sen ägdes hon av Alfred Nobels brorson Hjalmar, och senare av snuskungen, Robert Ljunglöf. Hon hamnade hos Gunnar och Kerstin Haglund från Upplands Väsby år 2003.

Mingel på hamnen
Ute i hamnen minglar både båtägare och entusiaster. Solnabon Susanne Karlsson kom hela vägen till Sigtuna för att se på veteranbåtarna.
– De är så fina att se på. Jag äger själv en båt, men den är gjord i plast, säger hon.
Sigtunabon Sonja har precis lärt sig att segla och köpt en båt från 1969 tillsammans med sin man.
– Vi kommer att renovera den i år, säger hon.
Hon pratar med MYS-medlemmen Mats Gardeling, som kommer från Ekerö med sin gamla salongsyacht byggd 1909.
– Det är mycket jobb, men det är kul, säger Mats Gardeling.

Är den dyr att underhålla?
– Ja och nej. Jag håller på att fixa till det själv, så på det sättet håller jag kostnaderna nere. Andra båtägare lämnar träbåtarna på varv och låter andra sköta jobbet. Då blir det dyrt. En 14–16 meter lång båt kan till exempel kosta 150 000 kronor per säsong på ett varv, säger Mats Gardeling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om