Tillväxt och flyg över Upplands-Väsby frågor på Arlandaseminariet

NYHETER. När Swedavia lämnar in sin nya ansökan om miljötillstånd för Arlanda, den 29 april, kommer man att trycka på behovet att låta flyget gå rakt över Upplands-Väsby. Det sade Swedavias vd Torborg Chetkovich under Arlandaseminariet.– Annars måste vi minska flygtrafiken med 50 procent 2018, sade hon.

Uppsala2014-02-18 16:52

Årets upplaga av Arlandaseminariet hade ”Huvudstadsregionen – en hållbar tillväxtmotor?” som överskrift. Rörligheten i storstadsregioner, vare sig det rör sig om arbetspendling och godstransporter, stod i fokus. Mycket handlade om vikten av en fungerande infrastruktur och en väl utbyggd kollektivtrafik som förutsättningar för tillväxt.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd var den förste talaren och tog bland annat upp den nya kollektivtrafiklagen som börjar gälla 2012. Den öppnar för kommersiella bussföretag att driva regional och kommunal kollektivtrafik, plus att det är tänkt att bli enklare att organisera trafik över länsgränser.
– Stora och små städer kan inte fungera tillfredsställande om inte transporterna är robusta och tillförlitliga, sade hon.

De som knöt an mer till lokala frågor var Torborg Chetkovich, vd för Swedavia, samt Göran Gunnarsson, vd för SL.

Torborg Chetkovich sade att hon var övertygad om att man måste bli bättre på att koppla ihop flygplatserna i Sverige med de andra transportslagen, alltså järnväg, bussar och så vidare. Hon lade också mycket fokus på miljöfrågorna, och sade att människor i dag har en felaktig bild av flygets utsläpp.
– Människor tror att flyget står för 40 procent av koldioxidutsläppen i dag, när det egentligen är två procent. Vi är världsledande på att driva hållbara flygplatser, sade hon.

Men hon sade också att utsläppstaket som finns på Arlanda behöver tas bort för att inte hindra utvecklingen.
– Det har hjälpt oss med koldioxidfrågan men nu har vi kommit till en gräns där vi snart inte kan göra mer, sade hon.

Den nya ansökan om miljötillstånd kommer också att vara tydlig på punkten om flygningar över Upplands-Väsby.
– Vi måste få flyga rakt över. Det finns ingen teknik som gör att det går att flyga kurvat. Får vi inte flyga över så måste flygtrafiken minska och hur går det då med Stockholms tillväxt, och Sveriges tillväxt, sade hon.

Göran Gunnarsson från SL sade att fokus för SL nu ligger på att genomföra de satsningar som är på gång. Enligt honom kommer SL:s investeringsbudget att ligga på 8 miljarder om året framöver.
– Befolkningen ökar mer än prognostiserat. Stockholm växer, men det är förutsatt att Arlanda utvecklas, och att kollektivtrafiken utvecklas, sade han.

En av investeringarna som ska vara klar för start i december 2012 är pendeltågslinjeN mellan Stockholm och Uppsala, med stopp på Arlanda. De ska gå med 30-minuterstrafik.
– När den är igång ökar SL:s pendlingstrafik med 25 procent, sade han.

Stockholms handelskammares vd Maria Rankka talade också under seminarieförmiddagen. Hon fokuserade på storstadsregionernas betydelser, både för företag och människor.
– Stockholms- och Uppsalaregionen står för en fjärdedel av landet befolkning och för en tredjedel av Sveriges ekonomi, sade hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om