Testpersoner fick byta bil mot buss

Ställ bilen, ta bussen. Det var målet med UL:s försöksprojekt DinKoll där runt hundra testresenärer byte bil mot buss på vägen till jobbet. Åsa Herslöf Björling är en av dem.

Åsa Herslöf Björling åker buss till och från jobbet.

Åsa Herslöf Björling åker buss till och från jobbet.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2011-11-14 14:02

UL:s försöksprojekt DinKoll har nyligen avslutats. Det blev sammanlagt 117 testresenärer som under en månad tog bussen till jobbet minst tre dagar i veckan. Samtidigt skrev de dagbok om sina upplevelser under projektets gång.

Åsa Herslöf Björling har tidigare haft som rutin att skjutsa barnen till skolan på vägen till jobbet. Att alltid ta bilen blev en vana.
– Jag blev så van vid att köra bil. Det var ofta aktiviteter på kvällarna, och jag tyckte att bussen krävde mycket planering.
När hon fick information om projektet via sin arbetsplats på Läkemedelsverket kände hon att det var något för henne.
– Jag har länge velat ställa bilen, men jag behövde en spark i baken för att komma ur de gamla rutinerna, säger Åsa Herslöf Björling.

Nu, en månad senare, har hennes inställning till både bil och buss förändrats.
– Jag har blivit bättre på att planera, till exempel handlar jag en dag i veckan i stället för lite varje dag. Då tar jag bilen den dagen. Det är också skönt att känna att jag kommer ut lite och får lite mer ljus, annars gick jag direkt från huset till bilen, åkte till jobbet och ställde mig i garaget. Och så är det bättre för miljön.

Enligt Karin Edenius, projektledare på UL, var målet att samla ihop hundra testresenärer som ville genomföra projektet.
– Till slut blev det nästan 120 personer. Så det är ju bra. Men det är samtidigt skönt att de inte blev jättemånga fler, för det är ganska mycket administration runtomkring.

På sikt hoppas hon naturligtvis att de som varit med i projektet ska få andra resvanor, och att de lämnar bilen hemma för att ge sig ut i kollektivtrafiken. Det är viktigt för Uppsalas framtid, anser hon.
– I och med att staden är gammal och inte byggdes för denna befolkningsmängd så går det ju till exempel inte att bredda vägarna för att få plats med mer trafik. Så det är ett jätteviktigt arbete att förflytta folk till kollektivtrafiken, säger Karin Edenius.

Och i testresenärens Åsa Herslöf Björlings fall har UL lyckats med sitt försök. Hon har nu ställt in sig på att fortsätta ta bussen, även när vintern kommer.
Men hon ser också en nackdel med att åka kollektivt.
– Det är dyrt. Nu ska de höja priset igen, och det motverkar ju att folk tar bussen, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!