Tesla inspiration för Arlandastad

Arlandastad ska växa och bli ett nav som knyter samman Stockholms och Uppsalas företag och forskare och blir ett centrum för innovation och utveckling.

Teslas mål är inte att tjäna pengar utan att förändra världen, säger Peter Bardenfleth-Hansen, Skandinavienchef.

Teslas mål är inte att tjäna pengar utan att förändra världen, säger Peter Bardenfleth-Hansen, Skandinavienchef.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2015-10-04 12:15

Det är visionen för Airport City Stockholm och anledningen till att ett 70-tal intresserade på fredagen kom till en heldagskonferens i Arlandastad med föreläsningar där innovation, samverkan och nätverksbildande stod i centrum.

Teslas Skandinavienchef Peter Bardenfleth-Hansen inledde dagen och berättade om elbilen Teslas utveckling från grundaren Elon Musks blogginlägg 2006 där han presenterade sin ”Secret Master Plan”. Planen var att med ny teknologi bygga en billig bil som inte är beroende av fossila bränslen. I tre steg skulle planen förverkligas, från den första Roadmastern via Tesla X som presenterades i september i år och till det återstående steget, massproduktion som gör det möjligt att sänka priset:

– Tesla strävar inte efter att tjäna pengar, vår uppgift är att förändra världen, sade Peter Bardenfleth-Hansen.

Och förändringen är på väg sade han. I Norge där Tesla först introducerades har försäljningen gått bra, i Sverige där kampanj och utbyggnad av laddningsstationer, servicecenter och butiker startade senare, ökar intresset.

– Tesla är en ny bil byggd runt batteri och elmotor. Anpassningar kan ske kontinuerligt efter kunders önskemål, men förbättringar i hård- eller mjukvara kan också göras på centrala initiativ, och snabbt, sade Peter Bardenfleth-Hansen.

Snabb uppladdning och lång räckvidd efter varje laddning har visat sig vara viktig för kunderna och superladdningsstationer har därför konstruerats och finns nu runt om i Europa, men också i Turkiet och Ryssland.

– Vi ser gärna att andra företag samlokaliseras med våra laddningsstationer, och förra året släppte vi alla patent fria. Vi vill ha förändring, och önskar att andra biltillverkare följer oss.

Om skandalen med manipulerade utsläppsvärden som Volkswagen ertappats med sade Peter Bardenfleth-Hansen:

– Det kan vara den katalysator som får en bilindustri som fastnat i tänkesätt och traditioner att tänka nytt och producera elbilar.

I september öppnade Tesla en monteringsfabrik i Tilburg, Nederländerna där komponenter från Teslas fabrik i Fremont, USA sätts samman.

– Närheten till Rotterdams hamn var det som avgjorde platsen, förklarade Peter Bardenfleth-Hansen.

Infrastrukturen, läget mellan Stockholm och Uppsala och Arlanda flygplats som ”ger gångavstånd till resten av världen” är också det som gör företrädarna för Airport City Stockholm förvissade om att Arlandastad kommer att fortsätta utvecklingen till ett innovativt centrum.

Airport City Stockholm utvecklar Arlandastad

Airport City Stockholm är ett samarbete mellan Swedavia, Sigtuna kommun och Arlandastad Holding AB. Målsättningen är att skapa en flygplatsstad på de mer än 800 hektar som Arlandastad omfattar.

I dag arbetar cirka 20 000 personer inom området, och inriktningen är att mer än fördubbla antalet fram till år 2030. Förbättrade förbindelser till Uppsala och Stockholm och en planering som ger plats för företag och kunskapskluster där framtidens teknologier kan utvecklas och samverka ska göra utvecklingen möjlig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om