Under en pressträff på måndagen meddelade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD) att regeringen vill stärka säkerheten i kollektivtrafiken som en följd av det försämrade säkerhetsläget i Sverige.
Bland annat ska det tas fram ett nationellt program för järnvägs- och kollektivtrafikskydd. Det kan även bli aktuellt för järnvägsbolag och stationsförvaltare att införa olika säkerhetsplaner.
Men av det försämrade säkerhetsläget märker man inte mycket på tågstationerna – i alla fall inte på centralstationen i Uppsala.
Turisterna Sandy Clark, 67, och Joy Clark, 62 kommer från Australien och har den senaste tiden tillbringat många timmar på tåg runt om i Europa.
– Vår guide nämnde det försämrade säkerhetsläget och kanske finns det lite fler poliser och vakter här i Sverige än i Köpenhamn där vi precis kom från, säger Joy.
Men ingen av dem känner någon oro över situationen.
– När det inte syns något om det skärpta säkerhetsläget så tänker man inte på det, säger Sandy.
En annan resenär som väntar på tåget är Aji Ida, 19. Hon har hört talas om det nya säkerhetsläget men är själv inte orolig och åker tåg precis som vanligt.
– Jag tycker det hade varit bra med fler säkerhetskontroller för att minska riskerna. Om man blir avbruten i någon minut gör inte så mycket om det leder till högre säkerhet, säger hon.
Berndt Åslund, 77, är på väg till Stockholm och känner inte heller någon större oro över att åka tåg och tror inte heller att just tåg är ett mål för terrorister.
– Däremot tycker jag att regeringen sänder ut dubbla budskap. Jag känner mig brydd över hur hanteringen av hotet har gått till. Men det är klart att det är bra om man tar exempelvis kvarglömda väskor i tågen på allvar, säger han.
Vilka åtgärder som kommer tas fram för att öka säkerheten för järnvägs- och kollektivtrafiken är det enligt Tobbe Lundell, presschef på SJ, för tidigt att svara på.
– Det har diskuterats löst om bland annat säkerhetskontroller på tåg men det har inte funnits några konkreta förslag, menar han.
Enligt Tobbe Lundell skulle införandet av säkerhetskontroller på tåg innebära stora förändringar.
Behövs det?
– För vår del har vi inte sett något som antyder på att vi skulle behöva införa säkerhetskontroller. Men det är inte vår sak att bedöma, utan säkerhetspolisen, sedan får vi dela med oss av den erfarenhet som vi har, säger Tobbe Lundell.