Teorin: Därför sjönk Skeppet

Efter en inspektion av M/S Svalan, som huserar restaurang "Skeppet", tror man sig veta vad som orsakade vattenläckaget, vilket resulterade i det kapsejsade fartyget tidigare under veckan.

Slagsida. På torsdagen hade M/S Svalan fortfarane kraftig slagsida i Fyrisån.

Slagsida. På torsdagen hade M/S Svalan fortfarane kraftig slagsida i Fyrisån.

Foto: Anders Nilsson

Uppsala2018-03-23 07:56

När UNT åter besökte kajplatsen var den fortfarande avspärrad och fartyget hade cirka 30 graders slagsida. Delar av taket på överdäcket var nedmonterat.

– Det har varit en skadereglerare på plats och tittat. Gemensamt har vi gjort bedömningen att situationen är stabil. Just nu står den där den står. Man väntar på att ägaren ska komma hem och meddela hur han tänker hantera situationen, säger Per-Rickard Rönnberg, Enhetschef för renhållning på stadsbyggnadsförvaltningen i Uppsala kommun.

Har ni någon hypotes om varför fartyget började ta in vatten?

– Kanske bristande underhåll. Med tanke på att det har varit ganska kallt, har isen tryckt hål på skrovet. När det sedan har börjat töa har en bit is smält och det har börjat läcka in vatten. Det är den hypotes vi har, men det är inte säkert att det är så. Det får utredningen visa, säger Per-Rickard Rönnberg.

Tills vidare får M/S Svalan ligga på botten av Fyrisån, i alla fall fram till sista april.

– Jag tror att den ligger ute i farleden en bit, den kommer vara i vägen för fartyg som ska passera. Sista april ska fartyget "Kungen", som också ligger i Fyrisån, passera förbi. Senast då bör den stå på rätt köl. Just håller isen den på plats, men blir det varmare smälter den. Slår den runt blir det ännu bökigare. Det gäller att få den flytande så fort som möjligt, säger Per-Rickard Rönnberg.

Väderprognosen förutspår kallare väder under slutet av denna och nästa vecka, därmed borde inte fartygets position för tillfället rubbas.

UNT har sökt ägaren till M/S Svalan.

Restaurang Skeppet

Namn: M/S Svalan

Art: Restaurangmotorskepp

Byggnadsår: 1908, Norge

Byggnadsmaterial: Stål

Längd: 36,24 meter.

Bredd: 5,97 meter.

Maskineri: Klöckner- Deutz SAGM 428

Maskineffekt: 172 Kilowatt.

Bruttodräktighet: 156 UR

Nettodräktighet: 46 UR.

Köpets av nuvarande ägare: År 2003

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om