Telefonterror från callcenter
Gång på gång ringer telefonen. Men när Uppsalabon Viggo Junkes svarar är det tyst i luren. Det callcenter som ligger bakom samtalen förklarar att de måste göra så för att kunna sälja mer.
- Man får en massa konstiga tankar. Vem är det och varför lägger de på hela tiden, säger Viggo Junkes.
De märkliga påringningarna har pågått i flera månader. Varje gång som Viggo Junkes svarat har det knäppt till i luren och samtalet har brutits. Ibland har ett telefonnummer dykt upp på Viggo Junkes nummerpresentatör och han bestämde sig för att ringa tillbaka.
Automatisk telefonsvarare
Numret leder till en automatisk telefonsvarare där en kvinnlig röst hälsar välkommen till Transcom, ett callcenterföretag som bland annat arbetar med försäljning. "Som du sett har vi ringt och sökt dig. Vi arbetar på uppdrag av olika uppdragsgivare inom branscher såsom telekom, el, banker och finans och kan därför inte upplysa dig på vems uppdrag vi sökt dig", säger rösten bland annat.
Konsumentverket känner till fenomenet med så kallade "tysta samtal". Flera callcenterföretag använder i dag ett system där en dator ringer upp flera kunder på samma gång och kopplar samtalet till en ledig säljare. När det inte finns tillräckligt många säljare tillgängliga blir det tyst i luren hos en del av de kunder som svarat.
Skapar oro
- Det upplevs som obehagligt givetvis och skapar oro. Vi anser att det kan strida mot god marknadsföringssed att göra så här, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.
Transcom beklagar det inträffade men menar att de måste ringa flera kunder på samma gång för att hålla flödet av samtal i gång.
- Det handlar om effektivitet i vår bransch. Våra säljare vill inte sitta och vänta på att samtal kopplas fram, säger Richard Krull på Transcoms telemarketingavdelning.
Att det skett så ofta som i Viggo Junkes fall förklarar Richard Krull med ett fel i systemet.
- Det är lite otur. Vi har en systembugg som gör att det ibland ringer tillbaka för ofta till samma kund. Det är ingen bra marknadsföring för oss men samtidigt har en mängd andra kunder haft ett bra säljsamtal med oss.
Viggo Junkes är med i Nix-registret som ska hindra försäljare från att ringa. Han tycker det är märkligt att han över huvud taget blir uppringd av en försäljare, även om det inte är någon i andra änden.
Nix ingen hjälp
Men Nix hindrar inte samtal från företag som man redan har ett kundförhållande till.
- I det här fallet är det troligt att det finns ett kundförhållande. Har du valt att ha en tjänst, som en tidningsprenumeration, så har företaget rätt att ringa. Annars kan du ju missa ett erbjudande, säger Axel Tandberg, jurist på Nix.
Den som ändå inte vill bli uppringd får själv ta kontakt med företaget och be om att få slippa marknadsföringen.
Viggo Junkes är irriterad på samtalen och tänker i alla fall inte köpa något, om nu någon försäljare till slut skulle lyckas komma fram.
- Sådana här busringningar gjorde man ju som liten pojk. Men här försöker de sälja varor och vara seriösa. Någon större tilltro till dem får jag ju inte.
Den som drabbas ska anmäla det till Konsumentverket som just nu funderar på hur verket ska agera i frågan om de "tysta samtalen".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!