När Carina Andersson och Jonas Kvick kom hem i onsdags fick de en otrevlig överraskning: På gräsmattan låg deras telefonledning avklippt. Alla telefonstolpar på deras gata i Skölsta utanför Uppsala hade sågats ner.
– Vi blev såklart jätteförvånade, det var ingen som informerat oss om att det här skulle ske, säger Carina Andersson.
Det visade sig att stolparna sågats ner av misstag. Uppsala vatten som gör jobb i området ska ha informerats av Telia att stolparna kunde kapas eftersom området inte har några abonnenter, enligt vad boende på gatan fått höra.
– Men vi är flera abonnenter här. Nu har vi varken bredband eller fast telefon. Och inomhus har vi knappt någon mobiltäckning, vi står utanför huset nu för att kunna prata med dig i telefon, säger Jonas Kvick på en ganska raspig mottagning.
– Och så har vi en 90-åring här på gatan som nu varken har telefon, bredband eller TV, säger grannen Ellinor Hillfelt.
Bemötandet från Telia har varit uselt, menar de. Eftersom telefonledningarna var planerade att tas ner till våren kommer de inte att lagas. Och de har inte fått någon kompensation eller hjälp – bara erbjudande om att köpa andra lösningar.
– De skiter i oss och säger att vi själva ska lösa det här. Deras agerande är så respektlöst, särskilt mot de äldre. Menar de att en 90-åring ska ta sig in till stan för att själv fixa trådlöst modem? Hela historien är galen, jag blir så förbannad, säger Jonas Kvick.
Hur tycker ni att det ska lösas?
– De kan börja med att be om ursäkt. Sedan skicka hit någon som fixar en lösning till alla berörda. Vi ska fan inte behöva fixa det själva, säger han.
När UNT når Telia konstaterar företaget att kontakten med de drabbade Skölstaborna blivit fel.
– Det är bara att beklaga, så här ska det naturligtvis inte gå till. Kunder ska informeras ett år innan det gamla nätet tas bort så att man får tid på sig att fundera vilken ny lösning man vill ha, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.
Hur ska ni hjälpa dem nu?
– Jag ber mina kolleger ta kontakt med kunderna så att vi löser problemet. Behöver de hjälp av en tekniker får de självklart det.
Behöver de betala för den nya lösningen?
– Nej, det blir ju en ersättningslösning för det gamla kopparnätet och då är den nya hårdvaran kostnadsfri. Sedan kostar själva användningen precis som tidigare.