Telefonnummer registreras olagligt
Datainspektionen granskar just nu Vägverket för misstänkt brott mot personuppgiftslagen (PuL). Personer som utnyttjar Vägverkets service Bilsvar registreras utan att informeras om detta. Uppgifter om telefonnummer som loggas då personer gör förfrågningar på ett fordons registreringsnummer används senare av försäkringsbolag då de bland annat utreder försäkringsbedrägerier.
På faxen som skickas till beställaren ges information om att faxnummer och sökt fordonsidentitet loggats. Loggningen kan jämföras med en registrering, och uppgifterna lagras i Vägverkets datorer i två år.
Förhindra massuttag
— Vi konstaterar att personuppgiftslagen är tillämplig beträffande loggningen av telefonnummer eftersom ett telefonnummer kan knytas till en enskild person. Även uppgifter som beställs från ett företag och en anknytning där kan omfattas av personuppgiftslagen. När Vägverket samlar in de här personuppgifterna utan att informera om detta är det ett brott mot paragraf 25 i personuppgiftslagen, säger Mats-Ove Edvinsson, ansvarig handläggare vid Datainspektionen.
Vägverket fick efter två års försöksverksamhet med Bilsvar 1995 tillstånd att logga telefaxnummer och fordonsidentitet. Det tillståndet byggde på dåvarande datalagen. Anledningen till att Vägverket fick tillstånd att registrera till vilka faxnummer fordonsuppgifter skickades var för att förhindra massuttag från registret och att någon själv byggde upp ett register över fordon.
Måste ange ändamål
1 oktober 2001 upphörde datalagen att gälla för fordonsregistreringen och ersattes av PuL. I och med att PuL gäller måste Vägverket ange ett ändamål med att samla in uppgifterna.
— Något ändamål med att samla in uppgifterna har man inte kunnat uppge. Kan man inte det är insamlingen inte förenlig med personuppgiftslagen. Omfattningen av verksamheten är mycket stor och Vägverket måste se över sina rutiner. Först och främst måste de ge besked om varför de samlar in uppgifterna, säger Mats-Ove Edvinsson.
Vid Datainspektionens inspektion av Vägverkets trafikregister ställdes också frågan om försäkringsbolag erhåller uppgifter ur loggningslistan.
— Vi fick besked om att man inte känner till om försäkringsbolag erhållit uppgifter ur loggningslistan. Någon fråga angående utlämnande av loggningsuppgifter har aldrig prövats av Vägverkets rättsektion. Vi fick veta att polisen begärt ut uppgifter ur loggningslistan vid några tillfällen, säger Mats-Ove Edvinsson.
Inte vidtagit åtgärder
Datainspektionen gjorde inspektionen vid Vägverkets trafikregister i Örebro i mitten av maj. Katarina Fröberg, sektionschef vid Vägverkets rättsektion, var då med. Fortfarande efter en månad har Vägverket inte vidtagit några åtgärder.
— Jag har i dag, tisdag, satt i gång hela organisationen för att ta reda på varför vi loggar uppgifterna. Men jag kan redan nu säga att vi inte längre kommer att logga uppgifter om telefonnummer och faxnummer. Förutom vissa faxnummer som enbart bilhandeln kan ha nytta av. Vi har helt enkelt inget skäl till att vi ska logga och spara uppgifterna.
Katarina Fröberg kan inte ge någon förklaring till varför man inte informerat om att telefonnummer registrerats.
— Telefonnumren kom med i en datasträng från Telia när vi lyfte över loggningsuppgifterna till ett så kallat transaktionsregister. Ingen här har reagerat på att telefonnumren ska betraktas som en personuppgift. Hur längre loggningen av telefonnummer pågått kan jag inte ge något svar på.
Försäkringsbolag har tillgång
Hur många hundratusentals telefonnummer som registrerats under årens lopp kan Vägverket inte heller svara på.
Till Datainspektionen meddelade alltså Vägverket att man inte känner till att försäkringsbolag har tillgång till transaktionsregistret där telefonnummer är lagrade. Till UNT är beskedet det motsatta.
— Ett antal försäkringsbolag har tillgång till registret och kan där se samtliga händelser kring ett fordon och även telefonnumret från den som ringt. Det låter mycket allvarligt om försäkringsbolag använder registret och sedan ringer upp personer som hämtat uppgifter från trafikregistret, säger Katarina Fröberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!