Telefonhaveriet i sjukvården är löst

På grund av ett stort telefonhaveri hos landstinget gick det inte att nå sjukhusmottagningar eller offentliga vårdcentraler i Uppsala under stora delar av onsdagen. Flera län runt om i landet drabbades.

Landstingets kansli Uppsala

Landstingets kansli Uppsala

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2017-05-10 09:43

Under stora delar av onsdagen gick det inte att ringa offentliga vårdcentraler eller sjukhusmottagningar i Uppsala län. Detta på grund av ett tekniskt fel som drabbat flera län i landet.

– Vi använder ett system som heter "Call Me" till vårdcentralerna. Då ringer man in, får några olika val, och knappar in sitt nummer så att vårdcentralen kan ringa tillbaka. Men just nu ligger hela det systemet nere så man kommer fram till valen och sedan blir det bara helt tyst, säger Lars-Åke Blomberg, informationsansvarig på landstingsservice på Region Uppsala, till UNT vid 11-tiden.

Problemet upptäcktes vid sextiden i morse och rapporterades snabbt in från flera håll i landet.

– Det är inte bara Uppsala som drabbats utan även i flera andra län, Västra Götaland till exempel. Så det är ett väldigt stort fel.

Vad ska man göra om man behöver råd om vård?

– Rekommendationen om man behöver icke-akut vård eller stöd är att ringa Vårdguiden på 1177, eller använda deras e-tjänster på 1177.se. Man kan också ringa via växeln men det är högt tryck på den nu, så det kan ta ett tag. Om man kan bör man avvakta tills problemet är lagat. Är det akut ska man självklart uppsöka akuten eller ringa 112, säger Lars-Åke Blomberg.

Felet låg hos landstingens telefonileverantör som felsökte under dagen. Vid 15:40-tiden hade problemet kartlagts och åtgärdats, och telefonin ska därför åter vara igång.

– Det verkar som man under natten hade gjort någon uppdatering i systemet och att det legat nere sedan dess, men nu är det testat och igång igen, säger Lars-Åke Blomberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!