Telefon efter månaders kamp
Den som flyttar in i en bostad med ip-telefoni och bredbands-tv förväntas göra installationen själv. Det är mycket begärt av någon som är ovan att hantera el-teleprylar. Birgitta Carlsson i Uppsala har kämpat med kablar, kontakter och telefondosor i nio månader för att få det att fungera.
Birgitta Carlsson har haft trassel i niomånader.
Foto: Hans E Ericson
- Jag önskar att man kunde få hem en sån där gammal hederlig teliagubbe som kunde visa hur man gör, säger Birgitta Carlsson.
I november förra året flyttade hon in i en lägenhet i det nybyggda området vid Slavsta i östra Uppsala. Huset var då redan förberett för ip-telefoni, bredbands-tv och internetuppkoppling. Vid inflyttningen fick hon ett telefonnummer och användarkoder skickade till sig. De skulle hon använda för att installera allt själv. Men redan från början blev det problem.
- Jag följde instruktionsboken. Det var alla möjliga koder som skulle knappas in och blinkande lampor som skulle kontrolleras. Men det fungerade inte ändå, säger hon.
I 26 dagar därefter satt hon en timme per dag i Telias telefonkö. Som hon ringde från sin mobiltelefon. Varje dag uppkom ett nytt problem. Och när hon efter en timme till slut fick prata med en person blev kommunikationen genast svår.
- Alltså, jag har ju inte orden för de här grejerna. Hur ska jag kunna förklara? "Har du satt in nätverkskabeln i switchen eller hubben?" frågar de. Ja, inte vet jag!
Efter en titt in i Birgitta Carlssons klädkammare är det lätt att förstå vad hon menar. Där har hon en rymdstation på väggen. Sex fastsittande dosor, en löst hängande dosa samt några eluttag. Alla dosor har flera uttag för kontakter och flera lampor, vissa släckta, vissa blinkande. Mellan dosorna och eluttagen går sladdar och kablar som hänger ned på väggen i ett trassligt nät.
- Det här, är det modernt det, att det ska hänga så här? säger Birgitta Carlsson och skakar i sladdtrasslet.
Det står ingenting på de olika dosorna som visar vad de är till för.
- Hur ska jag veta? "Vilken dosa menar du?" frågar de på supporten. "Ja, det står Zyxel på den", "Nej, men det är ju märket" säger de. Alltså man känner sig ju så dum, säger Birgitta Carlsson.
På dag 26 efter inflyttningen fungerade allting. Men efter det har det varit problem minst en gång i månaden. Då har Birgitta Carlsson under många timmar varit utan tv, telefon och Internet. Senast i tisdags blev systemet utslaget igen. Från klockan 15 på eftermiddagen till klockan 10 på morgonen dagen därpå.
- Jag ringde Telia igen och fick sånna avancerade instruktioner så jag var tvungen att säga "Sluta! Jag fattar inte vad du pratar om.", säger hon.
Birgitta Carlsson är egentligen positiv till den nya tekniken, men känner sig lämnad med problem som hon själv har svårt att lösa. Hon önskar att det fanns en särskild person som tog ansvar och som man kunde ringa. Hon tycker att Telia lämnar över för stort ansvar på kunden.
När UNT ringer till Telia, tycker man inte att det är för mycket begärt av kunden att klara av installationen själv.
- För de flesta kunder fungerar det att installera sin utrustning på egen hand, trots att det kan kännas ovant. Om man vill ha installationshjälp från Telia får man betala 495 kronor, säger Maria Hillborg på Telias presstjänst.
Hon säger att problemet i november beror på att Birgitta Carlssons abonnemang var inregistrerat på fel sätt och det var alltså inget fel på tekniken.
Om man under mer än fem dygn inte kan använda Telias tjänst som man beställt, kan man få kompensation. För mer än fem dygn utan telefon och tv får man 200 kronor, för mer än 10 dygn 500 kronor och för mer än 15 dygn 800 kronor.
Och om man inte tycker det räcker får man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden. Men då gäller att ha allt dokumenterat och att kunna plocka fram siffrorna för vad man anser att man har förlorat i pengar.
Man kan även säga upp abonnemanget trots att man bundit upp sig för en längre tid.
- Har de lovat att det ska fungera så ska det fungera, säger Anna-Greta Karlsson, konsumentrådgivare i Uppsala.
Problemet för Birgitta Carlsson är att det i området där hon bor inte finns någon möjlighet att byta till vanlig, telenätstelefoni. Den tekniken finns inte där i dag.
Men förhoppningsvis får den utdragna ip-telofonihistorien ett lyckligt slut för Birgitta Carlsson i alla fall. För nu, efter nio månader kommer hon att få besök av sin efterlängtade "gamla hederliga teliagubbe".
- I dag har vi fått en felanmälan och en tekniker kommer att åka ut till kunden, säger Maria Hillborg till UNT.
FAKTA
IP-telefoni
IP-telefoni kallas även bredbandstelefoni eller internettelefoni. Det innebär att man ringer telefonsamtalet via internet istället för via det vanliga telenätet.
Fördelar:
- Lägre kostnad - Abonnemangsavgiften är oftast lägre och samtalspriserna blir lägre både inom Sverige och för utlandssamtal,
- Telefonin är flyttbar - Bra när man är på resa
- Nya möjligheter - Tilläggstjänster såsom bild och text håller på att utvecklas inom IP-telefonin.
Nackdelar:
- Strömberoende - Vid strömavbrott går det inte att ringa.
- att lokalisera nödsamtal - Om man har en flyttbar IP-telefonitjänst, kan inte SOS automatiskt se varifrån man ringer.
- Sämre säkerhet - Telefonsamtalen ligger öppna för attacker och avlyssning på samma sätt som annan datorkommunikation.
- Ljudkvaliten kan variera.
IP-telefoni
IP-telefoni kallas även bredbandstelefoni eller internettelefoni. Det innebär att man ringer telefonsamtalet via internet istället för via det vanliga telenätet.
Fördelar:
- Lägre kostnad - Abonnemangsavgiften är oftast lägre och samtalspriserna blir lägre både inom Sverige och för utlandssamtal,
- Telefonin är flyttbar - Bra när man är på resa
- Nya möjligheter - Tilläggstjänster såsom bild och text håller på att utvecklas inom IP-telefonin.
Nackdelar:
- Strömberoende - Vid strömavbrott går det inte att ringa.
- att lokalisera nödsamtal - Om man har en flyttbar IP-telefonitjänst, kan inte SOS automatiskt se varifrån man ringer.
- Sämre säkerhet - Telefonsamtalen ligger öppna för attacker och avlyssning på samma sätt som annan datorkommunikation.
- Ljudkvaliten kan variera.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!