Tele2 sålde dubbla abonnemang

Flera Tele2-kunder i Uppsala har fått erbjudande att ändra sina telefon- och internetabonnemang till billigare alternativ hos bolaget, men har i stället fått dubbla och trippla abonnemang – och kostnader. Nu vill de varna andra Tele2-kunder.

Uppsala2010-08-29 11:05

– Min mor hade Tele2 för sin hemtelefon, mobiltelefon och internet och blev uppringd av en av Tele2:s säljare som erbjöd henne att sänka kostnader med nya abonnemang hos Tele2, berättar en Uppsalabo för UNT.
– Det de inte berättade var att de inte avslutar tidigare abonnemang, som fortfarande har bindningstid, så hon fick dubbla abonnemang. Det resulterade i att hon hade två hemtelefonabonnemang, tre internetabonnemang och två mobilabonnemang.

Flera Uppsalabor har varit i kontakt med UNT och berättar att de har varit med om exakt samma sak. En av dem berättar att hon försökt att få de gamla abonnemangen hos Tele2 uppsagda i flera månader, utan att lyckas:
– De säger att jag kan avsluta abonnemangen nästa år, tills dess måste jag betala. Det blir tusentals kronor dyrare för mig. Jag var ju redan kund hos Tele2, jag kunde ju inte föreställa mig att de skulle blåsa mig på det här sättet. Är det så här man behandlar sina kunder?

Försäljarna har inte gjort något olagligt. Alla avtalen är godkända av kunderna, men vad många inte har förstått är att de nya avtalen med Tele2 inte ersätter de gamla avtalen med Tele2, utan att alla avtalen löper samtidigt – med följden att de fasta kostnaderna plötsligt fördubblas eller tripplas.
– De hade lovat att sänka kostnaderna. Mina kostnader har blivit mer än dubbelt så höga. Det går inte att lita på telefonförsäljarna. Jag vill varna andra kunder hos Tele2 för att gå på deras nya erbjudanden, säger en Uppsalabo.

En kund berättar att det tagit mycket energi och tid att förmå Tele2 att ge med sig och häva avtalet. Han fick hota med att gå till Konsumentombudsmannen, tingsrätten och medierna och satt i samtal med en chef i 30 minuter innan Tele2 backade.
– Många orkar eller kan nog inte driva en sån här sak så långt jag nu gjort.

Tele2:s presschef Annika Kristersson beklagar kundernas problem:
– Självfallet ska inte en kund behöva ha dubbla eller trippla abonnemang. Jag beklagar det verkligen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!