Tele 2 medger att man haft problem med de gatuförsäljare som sålt abonnemang för bredband och telefoni i Uppsalatrakten.
– Vi ser att det är just specifikt i Uppsala som vi har problem med kunder som fått ökade kostnader eller för lite information. Vi kommer att ta i med hårdhandskarna mot gatuförsäljarna. Om vi inte ser en förbättring kommer vi att säga upp avtalet med det berörda säljbolaget, säger Annika Kristersson, presschef på Tele 2.
UNT har tidigare rapporterat om att kunder fått dubbla abonnemang på bredband eller telefoni när de skrivit på avtal hos gatuförsäljare.
En av dem är 83-åriga May Beckman. Hon övertalades av en säljare i S:t Persgallerian i Uppsala att byta från sitt vanliga bredband till mobilt bredband och samtidigt få fast och mobil telefoni hos Tele 2.
– Säljaren visade att det skulle bli mycket billigare för mig. Jag skulle bli vip-kund hos Tele 2, berättar May Beckman och håller upp vipkortet med Tele 2:s riksbekanta reklammaskot, det svarta fåret på.
– I den här klubben är vi alla får, säger hon.
– Jag fick betala dubbelt för både fast och mobilt internet i fem månader. Dessutom var jag tvungen att betala 250 kronor för att få över mobilabonnemanget från Halebop till Tele 2. Och när jag kom till sommarstugan visade det sig att det inte fanns täckning. Jag var tvungen att klättra upp på ett 650 meter högt berg för att få kontakt med yttervärlden. Folk undrade vart jag hade tagit vägen, säger May Beckman.
Hon försökte förgäves få hjälp av Tele 2:s kundtjänst.
– Jag pratade med åtta personer, men det är vattentäta skott mellan avdelningarna. Jag blev kopplad hit och dit och det fanns ingen som kunde hjälpa mig.
När UNT tar kontakt med Tele 2 går det bättre. På bara en dag får May Beckman som hon vill: det mobila bredbandet hävs, liksom mobiltelefonin. Hon kompenseras fullt ut för sina extrakostnader.
– Det är uppenbart att hon inte fått korrekt och tillräcklig information av säljaren. Vi beklagar detta. Varken vi eller säljarna vinner någonting på att ha missnöjda kunder, säger Annika Kristersson på Tele 2.
Varför fick hon inte den här hjälpen via er kundtjänst?
– Det är ju uselt att hon ska behöva gå via pressen för att få hjälp, så ska det inte gå till. Det är självklart så att man ska få hjälp med alla frågor via kundtjänst. Det är olyckligt och vi ska se över rutinerna, säger Annika Kristersson.