Teknologer har svårt för programmering

Ingenjörsstudenter har problem att koppla ihop teori och praktik i programmering. Undervisningen är svår att forma och många studenter misslyckas trots stora ansträngningar, det visar forskning som Anna Eckerdal vid Uppsala universitet presenterar i sin avhandling.

Uppsala2009-03-28 20:00
- Väldigt mycket görs för att förbättra undervisningen över hela världen men det finns fortfarande stora problem, säger Anna Eckerdal.
Hon har i sin avhandling undersökt ingenjörsstudenters lärandeprocess vid programmering. Det största problemet hon har stött på är att hitta bra sätt för universiteten att få den teoretiska kunskapen att matcha den praktiska programmeringen. Svårighetsgraden på praktiken får inte överstiga svårighetsgraden på teorin och tvärtom.
- Programmering är en färdighet som det tar lång tid att lära sig samtidigt som den är väldigt teoretisk, säger Anna Eckerdal.

I sin forskning har Anna Eckerdal kunnat se att många studenter har svårt att förstå grundläggande begrepp och att självständigt skriva även enkla datorprogram efter de inledande programmeringskurserna. Men problemen slutar inte där. Även i slutet av de datavetenskapliga utbildningarna har studenterna problem med centrala praktiska moment som att designa programvara.

Problemet att få studenterna att koppla ihop de olika undervisningsmomenten är desamma över hela världen, menar Anna Eckerdal som i sin avhandling intervjuat studenter vid flera universitet i Sverige, Storbritannien och USA. Hon beskriver processen att lära sig programmering som jättelik och lägger ingen skuld på studenterna för sina misslyckanden.
- Det är många inom andra ämnesområden som har hört av sig till mig som känner igen svårigheterna att få studenterna att koppla ihop teori och praktik. Problemet är att vi inte riktigt vet hur lärande går till, säger Anna Eckerdal.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!