Teknikcollege ett steg framåt

Fler och fruktsammare kontakter med arbetslivet och företagsvärlden. Det hoppas eleverna på när Fyrisskolans teknikprogram blivit certifierat som teknikcollege.

Kristoffer Norén och Christina Metcalfe vid Teknikcollege på Fyrisskolan.

Kristoffer Norén och Christina Metcalfe vid Teknikcollege på Fyrisskolan.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2013-08-30 10:03

Tierp och Gimo är redan där, och nu ansluter sig även Uppsala till skaran av uppländska orter med ett teknikcollege. Fyrisskolan har under en längre tid granskats av Industrirådet och lyckats med att uppfylla de tio kriterierna för att få certifieringen, något som uppmärksammades under en ceremoni på skolan under torsdagsförmiddagen. Kommunalrådet Mohamad Hassan (FP) talade och skolan fick ta emot certifikat och en flagga som hissades på skolgården..

För skolans teknikelever betyder steget till college mycket, försäkrar Christina Metcalfe och Kristoffer Norén. De går båda tredje och sista året på skolans teknikprogram och har suttit med som elevrepresentanter i den styrgrupp som arbetat för att nå ända fram.
– Framför allt kommer det bli fler chanser till att arbeta med företagen och kunna utveckla våra idéer tillsammans med dem. Företagen kommer även få mer insyn och en starkare röst i det som händer på skolan. Men för oss som går i tredje klass redan kommer det nog inte bli så stor skillnad, allting är under utveckling det här året, säger Christina Metcalfe.

Styrgruppen kommer att fortsätta verka, även om målet att bli en certifiera skola nu uppnåtts, säger Kristoffer Norén.
– Det är nu arbetet börjar egentligen. Vår uppgift är att komma med kloka förslag för att utveckla programmet och sedan skola in nya elevrepresentanter i första klass som kan ta över från oss när vi slutar.

Det som är avgörande för Industrirådet när ett teknikcollege ska utses är bland annat att utbildningen har en tydlig profil, det regionala perspektivet, att maskiner och utrustning har hög kvalitet och att lärmiljön är kreativ och stimulerande. Teknikläraren Leonard Csenki betonar att det handlat om en stegvis process.
– Utvecklingen har varit rullande och vi är inte framme än. En av de viktigaste bitarna för eleverna är möjligheten att få mentorshjälp på företagen och tidigt få sätta sig in i en problemställning, säger han.

För företagen handlar det inte minst om att kunna kompetenssäkra sin personal, påpekar Leonard Csenki. Han ser ingen risk i att företagen ska få för mycket inflytande över utbildningen.
– Nej, det handlar om ett samarbete som båda parter tjänar på. Vi har möjlighet att satsa på de bästa företagsidéerna.

Cirka 170 elever studerar i dag på Fyrisskolans teknikprogram, och så många sökande som registrerats i år - närmare 90 stycken - har programmet inte haft sedan 2006.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!