Taxisituationen förvånar branschen

Taxisverige tar avstånd från situationen i Uppsala, där stora bolag misstänks försöka konkurrera ut nykomlingen Taxi 020 med illegala metoder. Transportarbetareförbundet kommer att begära förhandlingar.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2004-04-24 00:00
— Vi gillar inte det här och kommer att begära en lokal förhandling, säger Christer Persson, Transportarbetareförbundet.
Som UNT berättade i går misstänks storbolagen Uppsala Taxi och Taxi Kurir för brott mot konkurrenslagen. Konkurrensverket utreder nu om bolagen kommit överens om att mota bort nyetablerade Taxi 020 genom att avdela bilar för att blockera verksamheten vid Centralstationen.
- Det är första gången jag hör något liknande. Jag förstår inte att man kan ställa bilar på platser där man får få kunder. Chauffören kostar ändå minst 83 kronor i timmen enligt avtal, säger Christer Persson, som är ombudsman för landets taxiförare.
Han tillägger att facket inte kommer åt taxibolagen juridiskt, då det är de enskilda åkarna som är arbetsgivare. Men den lokala transportavdelningen kommer att begära en förhandling med beställningscentralen och några av de största åkarna för att reda ut
vad som hänt.

Ser allvarligt på läget
Taxinäringens branschorganisation har med stigande förvåning sett hur situationen i Uppsala har utvecklat sig.
- Vi ser allvarligt på tendenserna i Uppsala, och om Uppsala taxi och Taxi Kurir samverkat är det mycket illa, säger Gustaf Holgersson, Svenska Taxiförbundet.
— Man ska konkurrera sinsemellan med service och kvalitet, det är vår ståndpunkt.
Även om bolagen frias från misstankarna om samarbete är metoder man använder för att konkurrera ut Taxi 020 anmärkningsvärda, säger han.
— Friåkarna försöker ibland, men att en seriös beställningscentral kommenderar bilar till platser för att blockera, det har jag inte hört förut, säger Gustaf Holgersson.

Fungerar bäst på Arlanda
Holgersson säger att taxiköerna fungerar bäst vid Arlanda, Landvetter och Stockholms central där markägarna ställer krav på taxi och fördelar platserna.
- I övrigt gäller djungelns lag vid stationer, hamnar och andra platser med många potentiella kunder.
Taxi Kurir finns på 20 orter i Sverige samt i Köpenhamn. Koncernchefen och vd:n Rolf Karlsson säger att han aldrig skulle acceptera att ett dotterbolag, som Taxi Kurir Uppsala, samarbetar med vad han kallar det gamla monopolet, det vill säga Uppsala Taxi.
— Vårt bolag är en effekt av avregleringen och själva grundidén är att konkurrera med monopolet. Situationen i Uppsala känns därför mycket märklig.
Han säger att varken samarbete med andra bolag eller konkurrensmedel som att blockera en plats förekommer inom koncernen.
— Absolut inte. Taxi består av egna åkare som man inte kan styra. De kör där det finns jobb, som det alltid har gått till.
Att Taxi Kurir Uppsalas vd Mikael Nilsson skickat ett brev där han skriver att man tillsammans ska driva bort konkurrenten och att han talar om att "skicka ner varenda bil till centralen" förändrar inte saken, enligt Rolf Karlsson.
— Det handlar nog mest om att brösta upp sig internt, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om