Taxiresenärer måste betala ny avgift

Efter årsskiftet kommer en ny avgift för dem som vill bli upphämtad av en taxichaufför inne på Arlanda flygplats. Nödvändigt för att finansiera verksamheten menar ägaren – men taxichaufförer är kritiska mot att kunderna får betala mer.

Majid Pourreza kör taxi.

Majid Pourreza kör taxi.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2010-12-28 08:06

Utanför ankomstterminalen på Arlanda flygplats står Majid Pourreza från Uppsala Taxi och huttrar i decemberkylan. Han har – liksom de flesta andra taxibilar – en gul klisterlapp uppsatt på handskfacket.
– För att upplysa kunderna om de nya avgifterna som träder i kraft den tredje januari, säger Majid Pourreza.

Då kommer kunder som vill bli hämtade vid servicedisken få betala 31 kronor. De som vill bli hämtade av en taxichaufför med namnskylt i vänthallen får betala 63 kronor. Det kommer även att bli sju kronor dyrare att beställa en taxi vid en servicedisk – 35 kronor mot tidigare 27.
– Vi vill så klart måna om taxibolagen, men det är resenärerna som är våra kunder. Det är dem vi vill underlätta för, säger Anders Bredfell som är presschef på Arlanda.

Men det nya systemet kommer ju innebära högre kostnader för resenärer?
– Alternativet är att alla resenärer får betala priset genom högre flygbiljetter, eftersom vi i så fall skulle subventionera taxibranschen. Varför ska de som inte åker taxi betala för dem som åker?
Anders Bredfell säger att huvuddelen av intäkterna går till att administrera systemet.
– Det är ingenting vi tjänar några pengar på, utan kunderna får betala ett självkostnadspris. Avgiftshöjningen är den första på tre år och en följd av att utgifterna ökat, säger Anders Bredfell.

Enligt Arlanda flygplats hänger de ökade utgifterna ihop med att flygplatsen får betala mer till Europol för att de ska driva verksamheten på entreprenad, men också med att flygplatsen har genomfört ombyggnader och uppgraderat anmälningssystemet för taxibilar.
– Det kostar stora pengar att lägga ny asfalt. Och mycket av de höjda utgifterna har att göra med att vi fått betala höga juristarvoden efter att taxibolag dragit oss inför Marknadsdomstolen, säger Anders Bredfell.

Men flera taxichaufförer som UNT pratat med är kritiska mot den nya avgiften. Majid Pourreza menar att Arlanda flygplats enbart är ute efter att tjäna pengar.
– Ska kunderna betala för att det läggs ny asfalt? Varje taxibil betalar redan 35 kronor för att få köra fram till en terminalbyggnad. De nya avgifterna är inte bra, utan belastar bara kunderna ännu mer. Flygplatsen har hittat en riktig mjölkko i taxibranschen – ett nytt sätt att tjäna pengar, säger Majid Pourreza.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om