Drivmedelspriserna gör det dyrare att åka taxi

Flera taxibolag i Uppsala har redan höjt priserna, eller kommer snart att höja sina priser på grund av de dyra drivmedelspriserna.

Taxipriserna ökar just nu i Uppsala till följd av de höga drivmedelskostnaderna.

Taxipriserna ökar just nu i Uppsala till följd av de höga drivmedelskostnaderna.

Foto: TT

Uppsala2022-03-22 17:00

Uppsala Taxi har redan höjt sitt fasta pris till Arlanda från 545 kronor till 605 kronor. Även det så kallade takpriset är borta, alltså att man kunde få ett fast pris om man skulle åka längre.

– Det innebär att det inte är någon skillnad om man åker inne i stan eftersom vi inte har höjt själva taxameterpriset, men det blir ju rätt dyrt om man till exempel ska åka från Resecentrum till Graneberg, säger Håkan Eriksson, vd på Uppsala Taxi.

Det är dock olika från bolag till bolag vilken typ av höjning som man kommer att genomföra. De större bolagen har också en längre och mer komplicerad process än de mindre.

– Våra avtal för privatkunder är redan klart, men det kommer att dröja fram till den första april innan vi är helt klara med företagsavtalen, säger han.

Kommer prishöjningen att påverka de samhällsbetalda uppdragen?

– Nej, till exempel färdtjänst, skolskjuts och sjukresor kommer inte att påverkas.

Tror du att lika många vill åka taxi nu när det blir dyrare?

– Det kommer nog att bli en nedgång nu den närmaste tiden. Men folk har nog förståelse eftersom många själva blir drabbade av de höga bränslekostnaderna.

Taxi Norra Uppland kommer också att höja sina priser. Till skillnad från Uppsala Taxi så kommer de även att höja taxameterkostnaden.

– Vi har ju tyvärr inget annat val, det blir för dyrt annars, säger Krister Eriksson, vd på Taxi Norra Uppland.

Det fasta priset till Arlanda har de också redan höjt, det ligger nu på 1230 kronor.

– De resterande prishöjningarna kommer att gå igenom lite senare i vår eller fram mot sommaren, jag har inget exakt datum nu, säger Krister.

Han håller med om att bolagen har olika förutsättningar.

– Vi kör ju mest landsbygdsresor så det är skillnad för oss jämfört med de bolagen som också kör inne i stan, säger han.

På vilket sätt?

– De kör ju mycket kortare sträckor och fler kunder, jag tror inte att de kör lika många och långa sträckor med tom bil så som vi gör.

Bawer Costcun, vd på Svenska Taxiförbundet, menar att prishöjningarna är en naturlig effekt av de ökade bränslepriserna.

– Många bolag genomförde en vanlig prishöjning nu i början av året, eftersom det görs med jämna mellanrum. Men man hade inte räknat med de höjda bränslepriserna, vilket leder till en rätt krånglig process nu, säger han.

Han menar att drivmedelspriserna drabbar taxibolagen svårt.

– Det är verkligen oroliga tider nu, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!