Taxikonflikt på centralstationen

Taxiförare från större taxibolag i Uppsala tycker att friåkarna, alltså de enskilda taxibilarna, har gått över gränsen. De lockar till sig folk med ohederliga metoder och skrämmer bort kunder genom att låta dem betala ockerpriser, anser man.

Uppsala2007-02-12 00:01
- En del friåkare är oseriösa. De tvingar kunderna att välja den bil som står först i kön genom att ropa och skrika och vinka till sig kunderna. Folk som kommer ut från centralstationen vet inte hur det fungerar med taxibilar här, så de tror att de måste ta den bilen som står först i kön. De blir lurade.
Det säger Said Sarhangi. Han är platschef på Taxi 020 i Uppsala och menar att det måste bli tydligare för kunderna att det är kundens val som gäller när man tar en taxi precis som i andra köpsäljsammanhang.

Ahmadi Orfali är friåkare. Han kör för sin egen firma, Jalla Jalla Taxi. Han tycker att problemet skulle vara löst om alla rättade sig efter köordningen i stället.
- Folk vet inte vilken bil som är först i kön. Någon måste visa dem. Köordningen underlättar både för oss och för kunderna, säger han.
Men det håller inte Said Sarhangi med om.
- Nej, kösystemet är inte rättvist mot kunderna för priserna och servicen är helt olika om man jämför de större bolagen med fribilarna. Och därför måste kunderna få välja själva vilken bil de vill åka med. Men fribilarna har gjort en överrenskommelse att bilda kösystem och tvinga till sig kunderna. Som jag ser det har de bildat en kartell.
Enligt Said Sarhangi förekommer det också att fribilarna medvetet blockerar bilarna från de större taxibolagen.

För några år sedan pågick ett liknande bråk vid Centralstationen i Stockholm och på Arlanda mellan de större bolagens taxichaufförer och friåkarna. Det blev en utdragen och våldsam konflikt som gick så långt att polisen grep in och flera personer skadades i sammandrabbningarna. Bland annat var det en taxichaufför från ett större bolag som med flit körde på en friåkarkollega som stod utanför sin bil och försökte blockera vägen. Vid ett annat tillfälle skadades två personer så illa att de fick föras till sjukhus då polisen försökte bryta upp en blockad.

Det är förmiddag, enstaka snöflingor singlar ned på de 16 bilar som står uppställda i taxikön på centralstationen. Här står både friåkare och bilar från de större taxibolagen. Först i kön står en minibuss från Eklundshofs taxi, ett litet taxibolag med sex bilar. Minibussen körs av Christina Rosendahl. Hon tycker att det är bra med en taxikö men menar att det samtidigt är viktigt att tydliggöra att kundens val gäller.
- Problemet är att vissa förare här har svårt att få in det i huvudet. Sen tar friåkarna mycket högre priser och då skrämmer de bort kunderna. De binder ris åt sin egen rygg och det drabbar oss alla, säger hon.
Ahmadi Orfali tycker det är en stor överdrift att fribilarna skulle skrämma iväg kunder.
- Jag har alltid mycket nöjda kunder och jag får alltid dricks. Vi friåkare måste ta högre priser för vi har inga kunder på tillbakavägen när vi har kört en kund någonstans, säger han.

Stockholmståget har just kommit in på stationen och folk strömmar genom dörrarna ut till den bitande isvinden. En dam i röd jacka styr stegen mot Ahmadi Orfalis bil. Han vevar ner rutan.
- Den där bilen är först! ropar han och pekar på Christina Rosendahls minibuss, varpå kunden går dit.
- Du ser, det fungerar med kösystem. Alla blir nöjda, säger han och ler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!