Dödsolyckan inträffade en natt i oktober 2019 i södergående körfält på E4, strax söder om påfarten från Almungevägen. Förutom de tre som avled i personbilen skadades en passagerare svårt. Även taxiföraren, en man i 60-årsåldern, blev svårt skadad.
Inga vittnen fanns till olyckan och det var till en början en gåta för polisen hur frontalkollisionen gått till. Varken bromsspår eller bilvrakens placering på olycksplatsen gav något svar. En teori var att personbilen kört i fel riktning och kolliderat med den mötande taxibilen.
När polisen kontrollerade taxibilens GPS visade den emellertid att det var taxibilen som kört åt fel håll. Enligt GPS-systemet hade taxin kört ut på E4 vid Gnista i riktning mot Stockholm, men sedan tvärvänt och kört norrut i södergående körfält. Efter 800 meter frontalkolliderade taxin med den mötande personbilen, som körde i rätt riktning.
Taxiföraren förnekade att han kört åt fel håll och hävdade att GPS-systemet måste visat fel färdväg. Hovrätten anser att bevisningen mot honom är övertygande och slår fast att han vållade olyckan. Ett vittne som samma natt åkte med taxichauffören till Uppsala berättade om en skräckfärd där föraren höll på att somna.
Straffet på tre års fängelse för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död och grovt vållande till kroppskada fastställs. Han döms också att betala skadestånd till den passagerare i personbilen som överlevde samt till de omkomnas anhöriga.