Majoriteten av alla resor med färdtjänst och skolskjutsar som kommunen upphandlat utförs av Trendtaxi AB.
Transportstyrelsen har dragit in taxitillståndet för Trendtaxi men ändå pågår verksamheten. Det har väckt upprörda känslor bland Uppsalas taxiförare.
– Trendtaxis bilar hämtar kunder vid skolor och gruppboenden som vanligt. Att kommunen inte stoppar det här är obegripligt, säger en åkare.
Men kommunen agerar. Den 21 december skickades ett skarpt formulerat brev till Trendtaxi. Där skriver kommunen bland annat att körningar utförts på ett sätt som varit "fullständigt oacceptabelt".
– Kommunen har meddelat att vi överväger att säga upp avtalet med bolaget och bett dem svara på våra frågor om de uppgifter som kommit fram. Utifrån bolagets svar får vi se hur vi går vidare, uppger Annila Bexelius, avdelningschef vid stadsbyggnadsförvaltningen på Uppsala kommun.
Enligt henne är det väldigt sällsynt att kommunen häver ett avtal.
Trendtaxi har fått nio dagar på sig att svara. I brevet gör dock kommunen klart att avtalet hänger löst. Om det som nu framkommit hade hänt innan upphandlingen av taxiresorna så skulle aldrig Trendtaxi ha kommit i fråga för ett kontrakt, skriver kommunen.
Vad är det då som läggs företaget till last? En avgörande faktor är att Trendtaxi inte längre har rätt att köra taxi.
– Vi har återkallat tillståndet för Trendtaxi att bedriva taxiverksamhet eftersom bolaget inte skött överföringar från taxametern till redovisningscentralen, säger Markus Edsbagge vid Transportstyrelsen.
Taxametern fungerar som taxins "kassaapparat". Enligt förvaltningsrätten har det vid två kontroller framkommit att uppgifterna från taxametern inte redovisats för 37 respektive 39 av Trendtaxis fordon.
– Det innebär försvårande av skattekontroll. De seriösa aktörerna kan inte konkurrera med priserna det ger och det blir inte konkurrensneutralt, kommenterar Markus Edsbagge.
Uppsala kommun å sin sida menar att körningar med synskadade och resenärer med hund inte skötts på rätt sätt. Exakt vad bristerna gäller har inte gått att få fram. Kommunen ska ha påtalat felen flera gånger utan att de åtgärdats.
Under december har Region Värmland och Region Sörmland brutit sina avtal med AB Trendtaxi med omedelbar verkan. "Anledningen är de avtalsbrott som företaget har gjort sig skyldig till och att de kört med indraget trafiktillstånd", skriver Region Sörmland som även uppger att man därför kan ha svårt att ordna färdtjänst åt de som behöver det.
Transport har polisanmält Trendtaxi för att ha bedrivit olovlig yrkestrafik. Mikael Ladman, ombudman vid Transport i Värmland, är mycket kritisk till företaget.
– Trendtaxi följer inte kollektivavtal och förarna får inte de löner de har rätt till. Genom att företaget dessutom misskött rapporteringen med taxametrarna har man kunnat lägga låga anbud och vinna upphandlingar. Konkurrensen har inte skett på lika villkor, hävdar Mikael Ladman.
Han säger att flera avdelningar inom Transport gått samman för att stoppa företaget vid upphandlingar.
På sin hemsida skriver Trendtaxi att företaget inte behöver trafiktillstånd eftersom man inte längre bedriver yrkestrafik. Företaget hävdar att körningarna numera utförs enbart av fristående åkerier med giltiga tillstånd. I Uppsala har Trendtaxi hittills både haft egna bilar och externa åkare.
UNT har utan framgång sökt Trendtaxis vd.