Taxibolag accepterar kartellböter

Taxi Kurir i Uppsala har accepterat att betala 75 000 kronor i böter för kartellbildning. Nu ökar trycket på Uppsala Taxi, som kan tvingas betala dubbelt så mycket för brott mot konkurrenslagen.

Uppsala2005-05-06 17:59
Det är Taxi Kurirs ägarbolag TDC som gått med på att betala den konkurrensskadeavgift som Konkurrensverket krävt. Enligt TDC:s vd Jan Ekenstedt var utgången i målet osäker och kostnaderna att driva processen alltför stora.
—Vi har gjort en företagsekonomisk kalkyl och kommit fram till att det inte är värt att ta den här fajten. Bevisläget såg inte bra ut och vi vill inte betala för en massa principer, säger han.
UNT: Betyder det att ni erkänner kartellbildning?
—Vi har medgett talan och betalar konkurrensskadeavgiften. Men jag har inte sett några spår av samarbete med Uppsala Taxi, säger Jan Ekenstedt.

Tränga ut konkurrent
Det var i december som Konkurrensverket stämde TDC och Uppsala Taxi på sammanlagt 275 000 kronor, ett belopp som senare sänkts till 225 000. Bolagen skulle enligt Konkurrensverket ha samverkat för att tränga ut en ny konkurrent i Uppsala, Taxi 020. Efter gryningsräder hos de misstänkta taxibolagen ansåg sig myndigheten ha bevis för att kartellbildning förekommit.
Båda taxibolagen förnekade till en början bestämt Konkurrensverkets anklagelser. När nu TDC väljer att betala sina böter ökar trycket på Uppsala Taxi, som hotas av böter på 150 000 kronor.
—Det kan till synes försvåra för oss eftersom det kan ses som ett medgivande i sak, säger Uppsala Taxis styrelseordförande Biör Flygt.

Härmade upplägget
Men han vidhåller samtidigt att det som uppfattats som en samordning mellan taxibolagen i själva verket har handlat om att Taxi Kurir valt att härma Uppsala Taxis upplägg. Och enligt Biör Flygt är det inte aktuellt att följa Taxi Kurirs exempel och betala avgiften för att slippa driva ärendet vidare.
—Vi tänker inte vika oss en tum. Vår linje är och har hela tiden varit att det som har hänt är att Taxi Kurir följt vårt exempel. Det har inte funnits någon överenskommelse.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om