Eva Strömbeck kom med tåget från Göteborg sent den 29 april, var trött och frågade första bästa taxi utanför stationen om den var ledig. Jodå, det var den.
– Men sedan sade chauffören att han inte var från Uppsala och inte hittade i staden. Sedan strulade han med gps:en och sade att ”du får guida mig”.
När de hade hunnit tråckla sig genom ett delvis avspärrat centrum mot Akademiska sjukhuset kastade Eva Strömbeck ett öga på taxametern.
– Den stod på 391 kronor! Men han sade till mig att ”det är våra priser”.
Efter en diskussion stängde chauffören av taxametern och lovade att köra Eva Strömbeck hem. Då kom polisen och stoppade ekipaget. Enligt Eva Strömbeck berodde det på att taxins skylt var tänd trots att den hade en körning. Här slutade resan, efter 2,3 kilometer. Eva Strömbeck ringde efter en annan taxi, men hann se att det stod 1 999 kronor på den gula jämförprislappen på bilen. Ett vanligt jämförpris, för en mils körning i 15 minuter, är i Uppsala runt 300 kronor.
Eva Strömbeck är irriterad över att taxiresor kan vara så dyra.
– Jag tycker att det är uruselt att man kan sätta vilka priser som helst. Och så vill jag varna folk: titta på de gula lapparna. Och bojkotta de dyra bolagen.
Eva Strömbeck var inte ensam att betala dyrt under valborg. Då kommer många taxibilar från Stockholm till Uppsala för att ragga kunder. Enligt en taxichaufför i Uppsala syntes vid valborg en hel del höga jämförpriser. Toppnoteringen ska ha varit 4 000 kronor.
– De hade en del tjusiga bilar och fick kunder, säger chauffören.
I Stockholm har ett antal fastighetsägare satt maxpris för taxibilar de släpper in på sin mark. Anledningen är den dåliga reklam staden får på grund av att främst turister ”luras” att betala mångdubbelt mer än de behöver. I många länder är taxipriserna reglerade och en del turister tror att det är så i Sverige också.
Utanför Stockholms Central har Jernhusen satt maximala jämförpriset 350 kronor. Vid Arlanda Express är jämförpriset högst 375 kronor. Stockholms hamnar har infört samma pris.
Men vid Centralstationen i Uppsala går det inte att göra så. Marken ägs inte av Jernhusen, utan av kommunen. Och kommunen kan inte blanda sig i prissättningen, uppger Ann-Britt Ådegren på kontoret för samhällsutveckling.
– Det är allmän mark. Vi får bara reglera att taxi får stå där under vissa förutsättningar och vissa tider. Vi kan inte styra över vilka bolag som får stå där, säger hon.