Vi tar på oss skyddsutrustning och åker några våningar upp i den rangliga hissen. Ett gäng byggarbetare med svets håller på att packa ihop för dagen.
Bland betongblandare, preseningar och stålbalkar syns spår av liv. En grill.
– Ja, vi brukar grilla lite nu och då med killarna, säger Thomas Jansson, projektchef på Arcona, under tiden han visar runt på bygget.
Just nu håller man på att resa stommen till det som ska bli den nya delen av byggnaden vid Dragabrunnsgatan. Ett fyravåningshus som ska bestå av butikslokaler på nedersta våningarna och kontor på de två översta.
Tanken är att Åhléns tillfälligt ska flytta in i de nya lokalerna för att sedan kunna återvända till sin nuvarande plats när ombyggnationen av hela huset är färdig.
Totalt kommer den nya byggnaden att bli 12 000 kvadratmeter inklusive parkering. Åhléns blir större och får en ny cafélokal. Stadium kommer att lämna sina två nuvarande lokaler i city och flytta in. Vilka andra hyresgäster som kommer till Åhlenshuset är i dagsläget inte bestämt.
Vad som däremot är säkert är att den gamla betongfasaden snart kommer vara ett minne blott.
Thomas Jansson visar arkitektbyrån Tham & Videgårds ritning – ett rundat, gigantiskt glashus täckt med ett ihåligt, blankt plåtraster. Det ser nästa overkligt ut. Helt olik all annan arkitektur i Uppsala stadskärna.
– Den gamla fasaden utmärkte sig, den nya kommer också se spektakulär ut. Byggnaden kommer att synas, säger Thomas Jansson, som själv bor i Avesta och inte säger sig ha någon relation alls till den nuvarande betongfasaden.
När UNT i en undersökning 2010, frågade drygt 500 Uppsalabor vad de tyckte om de nya byggplanerna, ville strax över hälften bevara dagens utformning. Endast en fjärdedel välkomnade en omvandling.
Det är alltså med blandade känslor vi snart kommer att få se den andra av Sveriges två enda kvarvarande tårtpappersfasader från 60-talet monteras ned. Betongen tas bort i vår och ersätts av glas och plåt under nästa sommar. Den karaktäristiska håligheten ska finnas kvar – om än i en mindre form.
– Vår fasad är en hommage till Backström & Reinius som ritade huset på 60-talet. Det kommer att finnas en viss koppling med den perforerade, blanka plåten, säger Martin Videgård på Tham & Videgård Arkitekter.
Då nuvarande byggnad var i så pass dåligt skick hade det enda alternativet varit att riva och uppföra en replika. Därför valde man att bygga ett helt nytt hus. Ett hus ämnat att bli en tydlig årsring från vår tid, berättar Martin Videgård.
– Tanken är att byggnaden ska läka ihop kvarteret. Den böljande fasaden ska inbjuda till rörelse, leda blicken vidare och markera entréerna. Det blir en levande byggnad som kommer att glöda på kvällen.
Enligt de första ritningarna skulle fasaden vara helt täckt i glas. Något som man fick ändra efterhand eftersom energianvändningen hade blivit för hög. Man lade då till plåtrastret i syfte att skärma bort solstrålarna och minska nedkylningsbehovet.
Exakt vilket material som ska klä glasbygganden är i dagsläget inte fastställt. Men än finns det tid. Hela projektet väntas färdigt i slutet av 2015.
Vi står på taket och blickar ut över slottet. Under oss pågår arbetet med huset som totalt kommer att kosta runt 200 miljoner att bygga.
– Det är jättekul att få vara med och skapa någonting. Speciellt när det blir storlek på byggnaderna som här. Tråkigt nog kommer man oftast ihåg alla problem, säger Thomas Jansson.
Har ni haft några problem?
– Nej, än så länge går det bra här, vi följer tidsplanen. Lite produktionsstrul bara. Samma problem som man stöter på när man renoverar hemma.