Tar Gnosjöandan till Öregrund
Många småföretagare har svårt att hinna med faktureringen, företagsjuridiken, eller ens den dagliga kundkontakten per telefon. Därför har tre företagare i Öregrund startat Bläckfisken - ett företagarcentrum som ska fungera som både som kursgård och callcenter.
— Vi ville sluta gnälla och göra någonting åt situationen, säger Lars-Inge Legnestam.
Ett bolag, Bläckfisken, bildades och marknadsundersökningar har genomförts för att kartlägga de lokala företagarnas behov.
— Många behöver till exempel nya körkort till olika maskiner. Om vi kan samla en grupp kan vi kanske få körskolan i Uppsala att komma ut hit och hålla en utbildning, säger Lars-Inge Legnestam, som själv har jobbat mycket med kompetensutveckling, bland annat på Lantbruksuniversitetet.
EU-stödpengar
Förhoppningen är att kunna starta kurser redan till hösten med finansiering från Svenska EFS-rådet, som erbjuder företag EU-stödpengar till kompetensutveckling. Bläckfisken blir då projektledare.
— Kurserna ska i princip inte kosta något för företagarna, säger Christian Wass.
Kompetensutveckling är emellertid bara en del av affärsidén. Tanken är att Bläckfisken så småningom ska fungera som en sambandscentral som utför olika tjänster åt företag, till exempel telefonpassning och ordermottagning.
UNT: Men är kommunens småföretagare beredda att betala för det?
— Vi vet att en del är det, men vi måste få tillräckligt många intresserade så att det lönar sig, säger Christian Wass som poängterar att Bläckfisken även hoppas kunna ragga kunder baserade i Uppsala och Stockholm.
Växande bransch
Någon som har erfarenhet av liknande verksamhet är Bo Willermark, projektledare på IUC, ett företagsägt utvecklingscentrum i Gnosjöregionen. Han jobbar mot medelstora företag och är skeptisk till att rikta sig till småföretagare.
— Det är svårt att få småföretagare att lägga tid och pengar på att låta någon annan göra delar av jobbet, säger han.
Enligt Nutek, Verket för näringslivsutveckling är callcenter emellertid en bransch som fortfarande växer stadigt och i Dannemora har Grufkontoret AB precis lanserat en liknande idé som Bläckfiskens. Deras Contact center, med 15 anställda erbjuder bland annat bokningsservice och ordermottagning.
Stärker verksamheten
— Vi har ett 40-tal aktiva kundföretag, många i Stockholmsregionen, säger vd Urban Ståhl.
Att kommunen nu får två callcenterföretag med liknande affärsidé, ser han bara som en fördel.
— Det stärker säkert bara verksamheten och gör att fler blir medvetna om den här typen av tjänster, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!