Tappade 45 års kötid på en miss

Efter 45 år som bostadssökande glömde Eyvind Löfblad att uppdatera sin kötid på webben. Nu får han ställa sig längst bak i ledet, meddelar Uppsalahem.

Eyvind Löfblad

Eyvind Löfblad

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2012-07-02 13:03

Eyvind Löfblad i Storvreta har försökt få Uppsalahem att låta nåd gå före rätt, men beskedet är bestämt: har man glömt att uppdatera sig som sökande åker man ur kön.
– Det känns som ett riktigt slag faktiskt. Jag hade ju tänkt bo i Uppsalahem när jag blir gammal och eftersom jag stått lång tid i kön hade jag hoppats på att få bo i centrum. Hur det blir nu vet jag inte.

Eyvind och hans fru hade sitt första hem i Uppsalahem men flyttade 1967 till en villa. Samma år ställde de sig i Uppsalahems bostadskö för att, om behovet uppstår, kunna flytta tillbaka till en lägenhet. Under alla år har han varit noga med att uppdatera sin köplats.

För ett år sedan började han avveckla sin firma. Arbetet tog mycket energi och minst av allt tänkte han på Uppsalahem. Några månader senare, när han skulle logga in, fungerade inte lösenordet. Vid kontakt med Uppsalahem fick han veta att han inte aktiverat sig och därför nu var ute ur systemet.

Enligt Uppsalahem har han fått en påminnelse per e-post om att uppdatera sig. Eyvind säger att han inte hittat någon sådan. Trots hans vädjan finns det bara en uppmaning: ”ställ dig i kön på nytt”.
– Det var ju slarvigt av mig men jag var glad över att bli av med min firma. Jag tänkte inte på att aktivera mig just då. Jag gjorde fel, men jag tycker att det finns förmildrande omständigheter. Jag har ju kommit tillbaka och berättat precis hur det gick till.

Fast det räcker inte, tycker Uppsalahem. I ett brev svarar Uppsalahems vd Mikael Rådegård att det är en principsak; den bostadssökande själv ansvarar för att uppdatera sin kötid minst var tolfte månad.

”Det var tråkigt att höra att du glömt att uppdatera din kundtid hos oss, men tyvärr kan vi inte göra några undantag och återställa din kötid”.

UNT har begärt att få ställa frågor direkt till brevskrivaren, Mikael Rådegård. Vid telefonkontakt lovar han att återkomma. Det gör han inte. I stället hänvisas alla frågor till Uppsalahems kommunikationschef Linda Ryttlefors.
– Vi har solklara regler. Man måste uppdatera sin köplats. Det är lika regler för alla och det skapar en trygghet, säger Linda Ryttlefors.

Men när han förklarar att det var ett misstag?

– Ja, men ställer man sig i vår kö så ska man vara medveten om att man måste uppdatera sin köplats en gång om året. Det är vad vi kräver.

Tror ni på hans historia?

– Det kan säkert vara som han säger, men det spelar ingen roll.

Linda Ryttlefors säger att det är tusentals som mister sin köplats årligen.

Men 45 års kötid är väl ändå ovanligt?

– Det är en lång kötid. Men det är omöjligt för oss att värdera vem det är mest synd om. Är det mer orättvist om en ensamstående förälder tappar sin kö efter fyra år?

Och om du själv var i hans kläder?

– Det är klart att jag skulle bli besviken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om