Miljöfordon Syd har i sin miljöfordonsdiagnos utvärderat alla personbilar och lätta lastbilar hos Sveriges kommuner och landsting. Uppsala läns landsting kommer där på andra plats efter region Skåne bland landstingen. Uppsala läns landsting är också det landsting som gjort den största förbättringen sedan året innan.
Det som framför allt har lyft landstinget i Uppsala är en medveten satsning på etanoldrivna fordon. Det stora bekymret är dock att bilarna ofta tankas med bensin i stället för etanol. Och då är miljövinsten obefintlig. Under 2014 tankade man ungefär 60 procent etanol och 40 procent bensin i bilarna. Eftersom etanol finns att tanka överallt är det relativt enkelt att nå 100 procent etanol.
– Vi har en jättestor verksamhet med många som är ute och kör. Och det är svårt att nå ut med informationen till alla i organisationen, säger Jan Wikström, miljöstrateg på landstinget.
Det finns också ett antal dieselbilar i bilparken. Bland dem finns flera modeller som säljs i varianter med både gas- och etanoldrift. Några av dessa har köpts in under 2014. Ett skäl som angetts för att man inte har fler gasbilar är att det bara finns två tankställen i Uppsala och landstinget har verksamhet i hela länet. Det kan dock inte förklara alla dieselbilar man har i drift.
– Problemet är att det är svårt att driva på det här centralt. Ansvaret är utspritt på verksamheten och det blir mer svårtstyrt. Men vi har lyckats hyfsat ändå, säger Jan Wikström.
I landstingets miljöredovisning för 2014 konstaterar man att omställningen till en fossilbränslefri fordonsflotta går åt rätt håll, men inte tillräckligt fort.
– Det finns ingen ursäkt för att man tankar bensin i bilar som kan köras på etanol. Det står tydligt angivet i bilarna, säger Sören Bergqvist (V), landstingsråd och ordförande i landstingets produktionsstyrelse.
Han säger att majoriteten nu ska gå vidare och se hur landstingsfullmäktiges mål om fossilbränslefrihet till år 2020 bättre ska kunna infrias, och varför det fortfarande köps in dieseldrivna bilar.
– Vi ska ge förvaltningarna i uppdrag att redovisa varför det ser ut som det gör. Hela bilparken byts inte ut på en gång, men vi får se vilken strategi man har för att nå målet. Sen får vi självklart se över reglementen och styrdokument så att de blir mer tydliga, säger Sören Bergqvist.