Lexingtons vd Kristina Lindhe kan sitta på kaféet på varuhuset NK i Stockholm och njuta av att titta på kassakön.
– Det är en så häftig känsla att se så många människor köpa våra grejer, säger hon.
Det är onsdagskväll och hon är på Uppsalabesök för att föreläsa inför 50 kvinnor, de flesta i beslutsfattande ställning – vd:ar, styrelseledamöter och egenföretagare, advokater och bankkvinnor. Alla är inbjudna av revisions- och konsultföretaget Grant Thornton som startade ett kvinnligt nätverk i Uppsala i höstas. Temat för dagen är tillväxt och måluppfyllelse.
Kristina Lindhes företag Lexington består av två delar – hemtextil, glas och porslin samt kläder. Stilen är New England. Det startade 1997 och blev nyss börsnoterat på Nasdaq. Kristina Lindhes butiker finns i 20 länder. Hon har 90 anställda i Sverige och nästan 130 i dotterbolag.
– Målsättningen var att bygga ett internationellt livsstilsvarumärke. Jag tycker att jag lyckats, säger hon och river ner en applåd.
Hon berättar att hon hela tiden bara har kört på och haft fokus på att lösa nästa problem och nå nästa utmaning. En sak hon betonar är magkänslan.
– Var inte rädd att ändra ett beslut om det känns fel – risken är att det blir värre.
Ett av många råd hon ger är att våga "skala upp".
På deltagaren Karin Graemersnambricka står det "Pii Kommunikation AB". Hon gillar upplägget.
– Det är både kunskapsinhämtning och bordsplacering och temafrågor som vi diskuterar. Och så träffar man andra och nätverkar, säger hon.