Tandläkarbesöken utvecklades till en riktig mardröm för en Uppsalabo. Nu kritiseras två tandläkare av Inspektionen för vård och omsorg.
Det var våren 2012 som Uppsalabon fick problem med en tand. En rotfyllnad behövde göras. Men vid det första besöket gick en rensningsfil av och fastnade inne i tanden. Tandläkaren informerade inte den nickelallergiska patienten om detta utan gav beskedet att en operation behövde göras. Först två månader senare skickades en remiss om operation i väg av tandläkaren. Under tiden hade patienten tydliga problem med sin nickelallergi samt, naturligtvis, mycket ont i den inflammerade tanden.
"IVO anser att det av journalanteckningar borde framgått vilka ställningstagande och vilken riskbedömning som gjorts med anledning av patientens anamnes av nickelallergi", skriver IVO i sitt beslut.
Nästa tandläkarbesök, hos en annan tandläkare, gick också snett. En provisorisk pelare för en stifttand gick sönder vid besöket. Eftersom den stiftförsedda pelaren inte levereades i tid valde tandläkaren att låta patienten gå med en provisorisk lagning under den tre månader långa semesterperioden. Det innebar, anser IVO, att tandläkaren utsatte "en rotbehandlad tand för stor risk för bakteriellt läckage."
För patienten har tandläkarbesöken inneburit mer än två år av smärta och lidande, skriver denne i sin anmälan.