Tågprojekt hotar Upptåget
Rikstrafikens lansering av ett nytt tågprojekt med arbetsnamnet 9-an är ett hot mot planerna på att förlänga Upptåget från Tierp till Gävle. Det kan bli svårt att ekonomiskt motivera en förlängning av Upptåget när 9-an är snabbare, effektivare och avsevärt billigare än en satsning på Upptåget, säger Mats O Karlsson, ordförande (s) i landstingsstyrelsen.
I höst ska landstinget besluta om det blir en förlängning av Upptåget norr om Tierp eller om man väljer att hoppa på Rikstrafikens planerade tågsatsning 9-an.
Om 9-an förverkligas kommer linjen att trafikera Stockholm, Arlanda, Uppsala, Tierp, Skutskär, Gävle, Sandviken, Falun, Borlänge, Sala, Uppsala, Arlanda, Stockholm och omvänt.
Fler turer Uppsala—Gävle
Den nya linjen innebär betydligt fler avgångar mellan Uppsala och Gävle med stopp i Tierp och Skutskär. Däremot är det inte aktuellt med tågstopp i Mehedeby, Marma, Älvkarleby och Furuvik enligt konceptet med ett förlängt Upptåg norrut.
Enligt planerna blir det avgångar med 9-an varje timme.
— Rikstrafiken lanserade 9-an i fjol. Vi vrider och vänder på det, tittar på kalkyler, kostnader och jämför med en förlängning av Upptågstrafiken mellan Tierp och Gävle. Jag tycker att 9-an är ett tilltalande projekt, säger Mats O Karlsson.
Prislappen för 9-an är dock oklar. Och fortfarande är det osäkert om projektet är möjligt att genomföra eller om det stannar vid en skiss på skrivbordet.
— Det finns många fördelar med 9-an. Den är snabb, effektiv och innebär många avgångar. Väldigt många människor skulle ha nytta av den nya linjen.
Billigare för landstinget
UNT: Är 9-an ett hot mot Upptågets förlängning norrut?
- Ja, det kan man inte komma ifrån, 9-an blir en konkurrent. Det kommer att krävas väldigt många resenärer mellan Skutskär och Tierp för att en förlängning av Upptåget ska kunna motiveras ekonomiskt. Vi får en väldig merkostnad, säger Mats O Karlsson och fortsätter:
— För landstinget är det en stor skillnad att kanske betala 20—25 miljoner kronor per år för Upptåget eller att betala två miljoner för 9-an. Jag tror att det viktigaste för Norduppland är att tågen stannar i Tierp och Skutskär och inte på de mindre orterna.
Kaj Rönnbäck vid Upplands Lokaltrafik tror att det kan bli svårt att motivera en förlängning av Upptågstrafiken om planerna på 9-an realiseras.
— Det är klart att det är bra för resande från Tierp och Skutskär, men det borde rimligtvis betyda att resandeunderlaget minskar för ett Upptåg till Gävle. Vi får se hur landstingen i Uppsala län och Gävleborg ställer sig till detta, säger Kaj Rönnbäck vid Upplands Lokaltrafik.
Två olika system
Han tror att det finns en risk för att planerna på 9-an dränerar tanken på en förlängning av Upptåget från Tierp till Gävle.
- Det är två olika system. Upptåget är ett pendeltåg, 9-an har karaktären av ett fjärrtåg som inte ens är regionalt, säger Kaj Rönnbäck.
Lars Svensk, oppositionsråd för kristdemokraterna i C-tinget är ledamot i den styrgrupp som utrett frågan om en förlängning av Upptåget. I januari presenterade styrgruppen förslaget att Upptåget kan börja rulla mellan Tierp och Gävle 2006. Förutom de mindre orterna mellan Tierp och Skutskär lanserades även ett tågstopp vid länssjukhuset i Gävle. Men det sa Gävle kommun nej till.
I dag är Lars Svensk lite mer försiktig.
— Det blir inget beslut i landstinget i april. Landstingen i Uppsala och Gävle måste först se över kostnaderna. Ett inriktningsbeslut kan komma tidigast i höst. Det skulle i så fall innebära att trafiken kommer i gång 2007, säger Lars Svensk.
Inget hot
UNT: Är 9-an ett hot mot Upptågets förlängning norrut?
— Nej, det tycker jag inte, 9-an är ett bra komplement till Upptåget. Det ena utesluter inte det andra. Landstinget i Gävleborg är mycket intresserat av Upptåget. Kostnaderna återstår att diskutera, säger Lars Svensk.
Finanskommunalrådet Bengt-Olov Eriksson (s) i Tierp ser en utökad trafik som en klar förbättring för Tierpsborna när det gäller kommunikationerna norrut.
— Helst ser jag en förlängning av Upptåget till Gävle eftersom det tar med fler stationer på vägen. Vi är inte i mål förrän vi får en förlängning av Upptåget, säger Bengt-Olov Eriksson.
Fotnot Rikstrafiken har två huvuduppgifter: utveckling och samordning av kollektiv persontrafik i hela Sverige samt upphandling av interregional persontrafik som är samhällsekonomisk motiverad, men företagsekonomiskt olönsam.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!