Ur arkivet
Det var 11 mars 1966 som den gångna vinterns tågförseningar på framför allt sträckan mellan Uppsala och Stockholm togs upp i Upsala Nya Tidning. Detta sedan Ruth Hamrin-Thorell, riksdagsledamot för Folkpartiet på Uppsalabänken, ställt en interpellation i riksdagen om hur det egentligen var ställt med Statens järnvägar.
Av artikeln i UNT:s digitala arkiv framgår det att endast hälften av de tidiga tågen mellan Uppsala och Stockholm kommit fram i tid under januari och när det gäller det dagliga 07:50-tåget från Uppsala var det bara vid sju tillfällen som tågen höll tiden till Stockholm den månaden.
Olof Palme, som på den tiden var chef över kommunikationsdepartementet, skyllde på den stränga vintern.
– Trafikanterna har visat stor förståelse för svårigheterna. De vet att de måste räkna med förseningar vid den väderlek vi haft i vinter. Men självfallet är det beklagligt att förseningarna fått en sådan omfattning under så lång tid, sade han i riksdagen.
Ruth Hamrin-Thorell hade en bakgrund som journalist på Upsala Nya Tidning och hennes son Svante Thorell var senare under många år redaktionschef och ansvarig utgivare på tidningen.
Förstasidan denna dag dominerades dock av det kärva läget mellan arbetsmarknadens parter. LO hade varslat om övertidsblockad och SAF kontrat med varsel om lockout. 19 000 LO-anslutna i Uppsala skulle beröras av en konflikt men i sista stund hade konfliktåtgärderna återkallats sedan medlingskommissionen gripit in.
Att det dessutom vankades bandyfest på Studenternas gick inte att missa för dagens läsare. Sirius var klart för sin fjärde final på bara några år och uppsnacket inför lördagens final fick naturligtvis stort utrymme i tidningen. "Det var ett samlat spänt gäng som övade skjutning på målvakterna Solla Jonsson och Bosse Ekström", var intryck som förmedlades från den sista träningen inför finalen mot Broberg.
Uppsalaprofilen Lasse Svensson stod som tonåring på Studenternas läktare på finaldagen och såg Sirius vinna med 5–0.
– Det var mycket folk på läkarna, över 8 000, säger Lasse Svensson.
Två år senare och fortfarande tonåring fick han vara med och vinna SM-tecknet med sitt Sirius, under den era på 60-talet som var Sirius storhetstid i bandy, med fem SM-finaler, varav tre slutade med guld.
Vad låg bakom Sirius framgångar på 1960-talet och kan klubben bli en stormakt igen? De mesta handlar om pengar, då som nu, menar Lasse Svensson.
– På 60-talet hade Sirius flera starka sponsorer, vilket var ovanligt inom bandy på den tiden. Likadant ser det ut bland topplagen i dag, de lag som har störst omsättning har bästa förutsättningarna, säger Lasse Svensson.
Bilförsäljningen är på stark frammarsch kan man läsa i en kort artikel en bit in i tidningen och vid senaste årsskiftet fanns 1,8 miljoner personbilar i landet. Det innebar att var fjärde svensk ägde en bil. Bilförsäljarna vädrade förstås morgonluft och annonserna i just den här dagens UNT var minsann lockande. Eller vad sägs om "Säten så sköna att Ni får leta i mycket dyrare bilar för att hitta maken. Helt fällbara ryggstöd. Bäddbar."
Bland annonserna för begagnade bilar fanns bland andra en DKW F 12 från 1963 för 5 100 kronor och en två år gammal Saab 96 för 6 400 kronor.