Tågförseningar också 1966 – Palme skyllde på vintern

Det hade varit en besvärlig vinter för tågtrafiken. Lokaltågen till Stockholm hade de senast 75 dagarna i snitt varit försenade med 25 minuter. Statsrådet Olof Palme tyckte ändå att resenärerna visat stor förståelse för situationen.

Tågförseningarna mellan Uppsala och Stockholm debatterades i riksdagen och statsrådet Olof Palme fick svara på frågor från riksdagsledamoten Ruth Hamrin-Thorell. Bilden från väntsalen på Uppsala centralstation är från 1984.

Tågförseningarna mellan Uppsala och Stockholm debatterades i riksdagen och statsrådet Olof Palme fick svara på frågor från riksdagsledamoten Ruth Hamrin-Thorell. Bilden från väntsalen på Uppsala centralstation är från 1984.

Foto: UNT-arkiv och TT-arkiv

Uppsala2022-03-11 10:00

Ur arkivet

Det var 11 mars 1966 som den gångna vinterns tågförseningar på framför allt sträckan mellan Uppsala och Stockholm togs upp i Upsala Nya Tidning. Detta sedan Ruth Hamrin-Thorell, riksdagsledamot för Folkpartiet på Uppsalabänken, ställt en interpellation i riksdagen om hur det egentligen var ställt med Statens järnvägar.

Av artikeln i UNT:s digitala arkiv framgår det att endast hälften av de tidiga tågen mellan Uppsala och Stockholm kommit fram i tid under januari och när det gäller det dagliga 07:50-tåget från Uppsala var det bara vid sju tillfällen som tågen höll tiden till Stockholm den månaden.

Olof Palme, som på den tiden var chef över kommunikationsdepartementet, skyllde på den stränga vintern.

– Trafikanterna har visat stor förståelse för svårigheterna. De vet att de måste räkna med förseningar vid den väderlek vi haft i vinter. Men självfallet är det beklagligt att förseningarna fått en sådan omfattning under så lång tid, sade han i riksdagen.

Ruth Hamrin-Thorell hade en bakgrund som journalist på Upsala Nya Tidning och hennes son Svante Thorell var senare under många år redaktionschef och ansvarig utgivare på tidningen.

Förstasidan denna dag dominerades dock av det kärva läget mellan arbetsmarknadens parter. LO hade varslat om övertidsblockad och SAF kontrat med varsel om lockout. 19 000 LO-anslutna i Uppsala skulle beröras av en konflikt men i sista stund hade konfliktåtgärderna återkallats sedan medlingskommissionen gripit in.

undefined
Sirius var klart för i bandyfinal på Studenternas och förhandsartiklarnas fick stort utrymme.

Att det dessutom vankades bandyfest på Studenternas gick inte att missa för dagens läsare. Sirius var klart för sin fjärde final på bara några år och uppsnacket inför lördagens final fick naturligtvis stort utrymme i tidningen. "Det var ett samlat spänt gäng som övade skjutning på målvakterna Solla Jonsson och Bosse Ekström", var intryck som förmedlades från den sista träningen inför finalen mot Broberg.

undefined
Uppsalaprofilen Lasse Svensson fick se sitt Sirius vinna ytterligare ett SM-guld i bandy. Två år senare, 1968, var han själv med i det segrande Uppsalalaget.

Uppsalaprofilen Lasse Svensson stod som tonåring på Studenternas läktare på finaldagen och såg Sirius vinna med 5–0.

– Det var mycket folk på läkarna, över 8 000, säger Lasse Svensson.

Två år senare och fortfarande tonåring fick han vara med och vinna SM-tecknet med sitt Sirius, under den era på 60-talet som var Sirius storhetstid i bandy, med fem SM-finaler, varav tre slutade med guld.

Vad låg bakom Sirius framgångar på 1960-talet och kan klubben bli en stormakt igen? De mesta handlar om pengar, då som nu, menar Lasse Svensson.

– På 60-talet hade Sirius flera starka sponsorer, vilket var ovanligt inom bandy på den tiden. Likadant ser det ut bland topplagen i dag, de lag som har störst omsättning har bästa förutsättningarna, säger Lasse Svensson.

undefined
Var fjärde svensk ägde en personbil 1966 och bilförsäljarna var inte sena med lockande annonser.

Bilförsäljningen är på stark frammarsch kan man läsa i en kort artikel en bit in i tidningen och vid senaste årsskiftet fanns 1,8 miljoner personbilar i landet. Det innebar att var fjärde svensk ägde en bil. Bilförsäljarna vädrade förstås morgonluft och annonserna i just den här dagens UNT var minsann lockande. Eller vad sägs om "Säten så sköna att Ni får leta i mycket dyrare bilar för att hitta maken. Helt fällbara ryggstöd. Bäddbar."

Bland annonserna för begagnade bilar fanns bland andra en DKW F 12 från 1963 för 5 100 kronor och en två år gammal Saab 96 för 6 400 kronor.

Sök i vårt digitala arkiv

I en artikelserie gör UNT tillbakablickar ur arkivet – med stort och smått ur nyhetsfloden genom åren.

Samtliga nummer av UNT sedan starten 1890 finns nu inscannade och sökbara i vårt digitala arkiv. Det är tillgängligt för alla som är prenumeranter. I arkivet kan man bland annat söka på enskilda ord eller hela årgångar. Du hittar arkivet på unt.se/arkiv.

Tidigare avsnitt:

För få valde Bärbyleden

Då skulle det satsas stort på bad i Gränby

Första segrarna i UNT-cupen korades

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!